Πόσο παράξενο…

.

«Δεν είναι παράξενο, που σχεδόν όλοι οι μεγάλοι φιλόσοφοι και ψυχολόγοι πάντοτε έστρεφαν τη προσοχή τους στη γη και μόνο σ’ αυτήν;
Δεν θα ήταν σημάδι ανωτερότητας εάν δεν έπαιρναν το βλέμμα τους απ΄τον μικρό αυτό σβώλο και μελετούσαν το ίδιο το σύμπαν αντί για ένα κόκκο σκόνης εντός του;
Αναλογιστείτε πόσο μικρά και ασήμαντα θα φάνταζαν το δίχως άλλο τα επίγεια βάσανα, εάν η Γη μας υποχρεωνόταν να συρρικνωθεί σ’ ένα ελάχιστο, περιδινούμενο (δονούμενο), άβουλο σωματίδιο ενός απέραντου κόσμου!
Και θα όφειλε τότε ο άνθρωπος ν’ αναπτυχθεί πολύ πάνω στη «μικρή Γη» του!

.

11029-tableau-pascal-08-01-1996-28329_1

Παράξενο δεν είναι;
Το πουλί που χτίζει  τη φωλιά του κάτω απ΄τα δοκάρια της στέγης στην αρχή πάντοτε εξετάζει το σημείο που διάλεξε, το σημείο που πάνω του πρόκειται ν΄απλωθεί ένα μικροσκοπικό μέρος της ζωής του. Ενώ ο άνθρωπος είναι απολύτως ικανοποιημένος γνωρίζοντας τη γη μοναχά κατά προσέγγιση και οπωσδήποτε ανεπαρκώς και αφήνει τους απέραντους κόσμους από πάνω του να ταλαντεύονται και ν΄αλλάζουν.
Δεν φαίνεται πως εξακολουθούμε να βρισκόμαστε πολύ χαμηλά, αφού το βλέμμα μας είναι καρφωμένο στο έδαφος;»

Ράινερ Μαρία Ρίλκε (1875-1926)

«Η σοφία του Ρίλκε»
Μετάφραση Αλεξάνδρα Νικολακοπούλου
Εκδόσεις Πατάκη.

.

«Σβήσε τα μάτια»
Μετάφραση Κωστής Παλαμάς
Από «Το βιβλίο των ωρών» (28/ι /1924).

Θεωρώ το παραπάνω ποίημα, ύμνο στο Θείο, παρόλο που θα μπορούσε και να θεωρηθεί και ύμνος στον έρωτα.

Συχνά αναφέρομαι στον Ρίλκε που η φιλοσοφία του και η στάση ζωής του, με αγγίζουν βαθιά και εδώ άλλη μια αναφορά και αυτή τη φορά, με εικόνες απ’ το βουνό μου!

ΥΓ: Το link είναι από την ανάρτηση με τίτλο, «Έτσι απρόβλεπτα ένα πρωί» που είχα ανεβάσει το 2011 γιορτάζοντας τα γενέθλια μου.

.

.

.

About Άιναφετς

To Άιναφετς είναι το ανάποδο του ονόματος Στεφανία και μ’ αυτό εμφανίζεται ως “μάγισσα Άιναφετς” σε ιστορίες του “Παραμυθά.
This entry was posted in Διάφορα. Bookmark the permalink.

21 Responses to Πόσο παράξενο…

  1. Παράθεμα: Ε, δεν θα σου περάσει! | Άιναφετς

  2. Θα έρθω να σε δώ εσένα και το σύμπαν. (με αυτή την σειρά).

  3. Ο/Η mariela λέει:

    Αγαπώ τον Ρίλκε και το «Σβήσε τα μάτια» το θεωρώ κορυφαίο…. Για μένα είναι ύμνος στον έρωτα!!
    Η ζωή πάντα θα μας υπενθυμίζει ΚΑΙ τη φρίκη, σημασία έχει τι επιλέγουμε να δούμε εμείς!!
    Φιλάκια καλό ΣΚ….

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Ναι Μαριέλα μου, όλοι ακόμα και ο Παλαμάς μας, νόμισε πως είναι ύμνος στον Έρωτα ενώ αναφέρεται στο Θείο… αλλά τι σημασία έχει; σημασία είναι πώς μιλάει στον καθένα μας!
      Τη φρίκη οι άνθρωποι την δημιουργούν με την πλεονεξία τους, στη φύση όλα είναι φυσικά! 😉

      Πολλά ΑΦιλιά και καλή Κυριακή σε πολύ λίγο! 🙂

  4. Ο/Η dodo λέει:

    Με το βλέμμα προς τα επάνω, καλύτερα…

  5. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Σίγουρα καλύτερα πάνω, μόνο έχοντας το νου μας και στις τρύπες, κάτω! 😉

    https://ainafetst.wordpress.com/2013/05/31/thehole/

    Bisous και πάμε τώρα για νάνι=dodo! 🙂

  6. Ο/Η Margo λέει:

    Το βλέμμα μας καρφωμένο στο έδαφος!!! Αυτό ακριβώς και να ξερες μαγισσούλα μου πόσο μέσα στις σκέψεις μου έπεσε ετούτη η ανάρτηση. Δεν θα ξεκινήσω γιατί θα γράψω σεντόνι και καλύτερα να το κάνω στο δικό μου blog.. το κακό όμως είναι που τελευταία όλο γράφω και δεν τα δημοσιεύω. Χμμ κάτι δεν πάει καλά..

    Πάντως για τις αναρτήσεις σου δεν έχω καταλάβει τι πρόβλημα υπάρχει. Εγώ τις βλέπω μια χαρά όταν τις δημοσιεύεις. ..

    Καλή Κυριακή μαγισσούλα μου
    Σε γλυκοφιλώ! 🙂

  7. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Να γράφεις…να γράφεις Margo μου, είναι ο ομορφότερος και συγχρόνως θεραπευτικότερος τρόπος επικοινωνίας… με το μέσα μας και με το έξω μας! 😉
    Θα σου εξηγήσω τι γίνεται τελευταία με τη wordpress και τις αναρτήσεις μου: Γράφω ένα ποστ και πατώ δημοσίευση και αυτή δεν εμφανίζεται σ’ αυτούς που είναι στο blogger, μετά από δυο μέρες που εξακολουθώ να μη βλέπω την ανάρτηση μου, κάνω δεύτερη βάζοντας link την «εξαφανισμένη», η οποία δεύτερη, αυτή τη φορά εμφανίζεται μέσα σε λίγες ώρες… E! κουφό; 😉
    Τέσπα… που λένε εδώ μέσα, , κοίτα τώρα να μαζευτείς και εσύ, γιατί το blogging χρειάζεται υποστήριξη! 🙂

    ΑΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦιλιά ηλιόλουστα και φωτεινά! 🙂

  8. Να μου επιτρέψεις να πω μόνο το εξής: ΜΕ ΔΙΔΑΣΚΕΙΣ KAI EIMAI EYTYΧΗΣ

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Ο Ρίλκε… έχει ένα άμεσο τρόπο να μας διδάσκει και αυτό μέσα απ΄τη ποίηση… η ίδια απλά επι-λέγω μετα-φέρω και υπο-κλίνομαι…

      ΑΦιλιά και καλή μας συνέχεια… όπου μας πάει! 🙂

  9. Ο/Η magikifoni λέει:

    Πόσο όμορφη ανάρτηση! Να σαι καλά Μάγισσα 🙂 !!
    Καλό βράδυ!

  10. Ο/Η me (maria) λέει:

    Με έβαλες σε σκέψεις, το ομολογώ!
    Αλλά με πήγες κι όμορφο ταξίδι…να είσαι καλά!
    Φιλιά πολλά και καλή εβδομάδα!

  11. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Μόνο όμορφες σκέψεις μπορεί να δημιουργήσει ο Ρίκλε και η μουσική του Βαγγέλη! 🙂

    ΑΦιλιά Μαρία μου και καλή βδομάδα απ’ αύριο! 🙂

  12. Ο/Η aristea λέει:

    Αν και μου αρέσει η ποίηση του αυτό δεν το γνώριζα. Όντως υμνεί τον Έρωτα!
    Πολύ όμορφη δημοσίευση. Μου άρεσαν οι προβληματισμοί σου Στεφανία μου!
    Φιλιά πολλά!
    Καλό ξημέρωμα να έχεις ♥

  13. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Και όμως Αριστέα μου και εγώ με τη πρώτη ανάγνωση του ποιήματος έτσι νόμισα, αλλά μετά έπεσα σ’ ένα site όπου αναλυτές της ποίησης του Ρίλκε, εξηγούσαν πως ο Παλαμάς παραπλανήθηκε απ΄ το στίχο που ήταν στα Γαλλικά και το ερμήνευσε ως ερωτικό!
    Πάντως σίγουρα ο προβληματισμός του Ρίλκε στο παραπάνω κείμενο δεν είναι ερωτικός! 😉
    Τι σημασία έχει;
    Σημασία έχει πώς το εκλαμβάνει ο καθένας, έτσι δεν είναι;

    ΑΦιλιά Αριστέα μου και να έχεις μια δημιουργική βδομάδα! ❤

  14. Ο/Η astria λέει:

    Υπέροχο!

    Είχα πάρει τις «Ελεγείες του Ντουίνο» όμως δεν μπορώ να πω ότι μ’ ενθουσίασαν.
    Αντιθέτως, ένα βιβλίο του που το διάβασα παληά όμως το έχω με ξεχωριστή αγάπη στη βιβλιοθήκη μου είναι το «Ιστορίες του Καλού Θεού». Δεν είναι ποιήματα αλλά διηγήματα σαν παραμύθια, αφιερωμένα… Μα αν δεν το έχεις διαβάσει να το πάρεις! (Αν βρεις και μία έκδοση του Ηριδανού, με κόκκινο δέσιμο και χρυσά γράμματα στο εξώφυλλο και με εικονογραφημένες μπουρντούρες περιμετρικά τις εσωτερικές σελίδες.)

    Αφιλάκια πολλά πολλά!!!

  15. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Παλιά συμπάθεια ο Ρίλκε, δεν έχω διαβάσει πολλά, ούτε τις «Ελεγείες του Ντουίνο» τον έχω διαβάσει στα Γαλλικά και δεν ήξερα πως Ο Παλαμάς είχε μεταφράσει ποιήματα του και αυτό το ανακάλυψα χάρη στο internet!
    Θα αναζητήσω το βιβλίο με τις «Ιστορίες του καλού Θεού» που μόνο απ’ τον τίτλο και επειδή μου το συστήνεις εσύ, ξέρω πως θα μου αρέσει! 😉

    ΑΦιλιά πολλά πολλά και καλή μας νύχτα! 🙂

  16. Ο/Η Levina λέει:

    Mεγάλο μυστήριο Ον ο άνθρωπος !
    Για ένα κομμάτι γης παλεύει , αν το βρει και σηκώσει εκεί
    το σπιτικό του μετά σαν τον τυφλοπόντικα αρχίζει να
    κατατρώει τα σπλάχνα της γης γύρω του… θα κατεβάσει
    τα δέντρα που τον ενοχλούν, θα διώξει τα ζώα, θα στήσει
    ξώβεργες στα πουλιά που του χαλούν την σιέστα του, θα
    τσακωθεί με τον γείτονα, θα νομίσει πως έγινε κυρίαρχος
    όλης της γης …
    Δεν θα σηκώσει το κεφάλι στον ουρανό ν αντικρύσει το
    απέραντο πάνωθέ του και να τον πιάσει σύγκριο για
    το πόσο λίγος είναι…
    Όταν βλέπω γύρω μου ανθρώπους να χάνουν τα μυαλά τους,
    ν αποζητούν εκείνα τα άψυχα, τα πολλά, να φτιάχνουν
    την πρόσοψη του καθρέφτη τους στηριζόμενοι σε ψεύτικες
    εικόνες … τότε παρόμοια με αυτά που έγραψες εδώ μου
    έρχονται στο μυαλό…
    Λίγος είναι ο άνθρωπος και στο λίγο του αποζητά πολλά…
    πάρα πολλά….

    Καλημέρα Στεφανία μου , σε φιλώ πολύ -),

  17. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Ευχαριστώ Εύη μου για το εξαιρετικό σου σχόλιο!
    Ο άνθρωπος είναι ο καταστροφέας της Γης… κανένα άλλο πλάσμα πάνω της, δεν συμπεριφέρεται με αυτό τον τρόπο και η Γη τον εκδικείται (βλέπε καιρικά φαινόμενα παντού) …
    Ξεχνάει ο άνθρωπος πως γυμνός έρχεται και γυμνός φεύγει και πόσο σύντομη είναι η παραμονή του εδώ, το μόνο που τον νοιάζει είναι ο εαυτούλης του…

    ΑΦιλιά τρυφερά απ΄το βουνό μας! 🙂

Σχολιάστε

