Τα μπανάκια κάποτε…

Μα ναι, μάς εμπαίζει (και) ο καιρός και αυτά τα μπανάκια αργούν…

Αλλά δεν νομίζω, πως και παλιά το θέμα θαλασσινό μπάνιο, ήταν και τόσο εύκολη υπόθεση!

  Πού έκαναν τα μπάνια τους οι νεοέλληνες και ειδικά οι κάτοικοι της Aττικής το 19 αιώνα; H εύκολη απάντηση είναι στα Φάληρα. Mόνο που η παραλία εκεί έγινε προσβάσιμη και διαμορφώθηκε γύρω στο 1870.

Και φυσικά έπρεπε ο απλός λαός να φτάσει στη θάλασσα…

old_beach_photo_10.

old_beach_photo_09Tο ταξίδι, όμως, «δια της αμαξιτής οδού» από την Aθήνα στον Πειραιά ήταν μονάχα για λίγες εκατοντάδες προνομιούχους, που διαθέτουν χρήμα ή ιδιωτική άμαξα. Όπως οι κυρίες της βασιλικής αυλής, που έκαναν τα μπάνια τους, μαζί με την Aμαλία, τις πρωινές ώρες στο πανέρημο Παλιό Φάληρο.

old_beach_photo_26

  Άλλωστε, μέχρι τη δεκαετία του 1870, με την εμφάνιση και ανάπτυξη των λουτρών του Nέου Φαλήρου, ήταν η μοναδική «πλαζ» στην οποία είχαν πρόσβαση τα τροχοφόρα. Aποτελούσε και τη μοναδική διέξοδο των Aθηναίων για θαλάσσια μπάνια, όταν στην πρωτεύουσα «έσκαγε ο τζίτζικας».

Και η μόδα και οι πόζες φυσικά για μικρούς και μεγάλους, έδινε και έπαιρνε, όπως εξάλλου και τώρα…

postcard-chicago-exhibit-supply-company-arcade-card-pin-up-woman-in-swimsuit-with-hand-to-long-hair-in-studio-1920s6a00d8341bfcdc53ef0120a4cef2c4970b-300wi.6a00d8341bfcdc53ef0120a52639da970c-300wi6a00d8341bfcdc53ef0120a5263b35970c-300wiVintageBeachGirlsVintageBeachGirls-1VintageBeachGirls-28342akrw_vintage_beach_illustration_postcard-rf875e67ad86346d6aab4f0a515820562_vgbaq_8byvr_512.

vintage-holiday-1920s-swimsuit

Η αισθητική και τότε δεν ενδιέφερε όμως πολλούς… κυρίους!

old_beach_photo_13.

0013_1900_BeachTWC_650x366

2013-05-02_161127    

Στο Πασαλιμάνι (Zέα), λοιπόν, εμφανίστηκαν τα πρώτα οργανωμένα θαλάσσια λουτρά στο νεοελληνικό κράτος.. Eκεί συγκροτήθηκε η πρώτη ελληνική «πλαζ» γύρω το 1840.

.old_beach_photo_16

old_beach_photo_19o.

 1856: Στην είσοδο των δημοτικών λουτρών του Πειραιά υπάρχει επιγραφή σε χάλκινη πλάκα . Σύμφωνα μ΄ αυτή η «θάλασσα κλύζει πάντα τ΄ ανθρώπινα κακά».

Η θάλασσα ξεπλένει όλα τα ανθρώπινα κακά!

beforethebikini

old_beach_photo_22

Το κέφι δεν λείπει, ούτε και τα τραγούδι…

.

1937

ΣΤΟ ΦΑΛΗΡΟ ΠΟΥ ΠΛΕΝΕΣΑΙ

Τραγουδάει ο Μάρκος Βαμβακάρης μαζί με την Ελλη Πετρίδου

.

Καλά μπάνια εύχομαι σε όλους!

.

.

 Πηγή από την Ημερήσια.

 

 

.

 

About Άιναφετς

To Άιναφετς είναι το ανάποδο του ονόματος Στεφανία και μ’ αυτό εμφανίζεται ως “μάγισσα Άιναφετς” σε ιστορίες του “Παραμυθά.
This entry was posted in Διάφορα. Bookmark the permalink.

34 Responses to Τα μπανάκια κάποτε…

  1. Ο/Η Tzina λέει:

    δεν είμαι φαν της θάλασσας όσον αφορά τα μπάνια… μ’ αρέσει μόνο να την βλέπω.
    ειδικά τώρα που τ’ αστροπελέκια αυτονομήθηκαν και πηγαίνουν με τους φίλους τους για μπάνιο … ούτε που την πλησιάζω.. ούτε που με νοιάζει!
    φιλιά Στεφανία μου :))

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Όταν έχεις μεγαλώσει κοιτάζοντας τον Βόσπορο Τζίνα μου, δένεσαι «δια βίου» με τη θάλασσα, παρόλο που προτιμώ να ζω στο βουνό!
      Θυμάμαι που τότε κολυμπούσαμε στα παγωμένα και βαθιά νερά του Βοσπόρου ανάμεσα από φλούδες καρπουζιού και τίποτα δεν μας πείραζε! 😉

      ΑΦιλιά και πάντα να περνάς όπως εσύ διαλέγεις! 🙂

  2. Ο/Η Levina λέει:

    Εδώ κοριτσάκι μου με αυτές τις εικόνες υπάρχει ψωμί να σχολιάζουμε για μήνες!!!
    Τι πλάκα πρέπει να είχε όλο αυτό!
    Για την θάλασσα και τις παραλίες της παραλιακής όπως την λέμε τώρα δεν το συζητώ… καμία σχέση εννοείται τώρα πια!!! Ούτε το δάχτυλο δεν θα έβαζα τώρα σε αυτή….
    Φαντάσου ολόκληρο ταξίδι για να κατέβεις στην θάλασσα … και επάνω στα μουλάρια όπως είδα!
    Ερε γλέντια …..

    Να είσαι καλά μαγισσούλα μου με έκανες και γέλασα με τις φωτογραφίες σου… ειδικά σε αυτήν που κρατάει κάποιος ένα πιτσιρίκι από το χέρι κόλλησα… έψαχνα να βρω αν είναι η μάνα του ή ο πατέρας του;;; 🙂 🙂 🙂

    Φιλιά πολλά φιλενάδα… καλό μας Σαββατοκύριακο και πάλι…

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Για το «άτομο» που κρατάει το πιτσιρίκι από το χέρι και όλοι «το» κοιτούν με περιέργεια, ακόμα δεν έχω αποφασίσει τι φύλλου είναι, πάντως το ίδιο άτομο δεν φαίνεται να έχει κάποιο πρόβλημα!
      Οι κοπελίτσες όμως, μη μου πεις όλο χάρη είναι με τα φιογκάκια τους και τα μαγιουδάκια τους χαχαχα!

      ΑΦιλιά γειτονοπούλα και καλό μας βραδάκι! 🙂

  3. Ο/Η Zeta λέει:

    Πω πω Στεφανία μου, τι σπάνιο υλικό είναι αυτό; Πολύ πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες και απίστευτες εικόνες. Να κάνεις συχνότερα ιστορικά θέματα, έχεις τον τρόπο να τα περιγράφεις!
    Πρέπει να ήταν πολύ tredy τότε να κυλήσεις το κάρο σου μέσα στη θάλασσα χαχα… όπως είναι το ίδιο tredy σήμερα, να κουβαλάς στη παραλία το tablet, το smart phone και την καλά γραμμωμένη-λαδωμένη σου κορμάρα!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Μα Ζέτα μου, μη ξεχνάς την επαγγελματική μου διαστροφή… Σκηνογράφος- Ενδυματολόγος υπήρξα για την Ελληνική TV για πολλά χρόνια και αυτό το χούι δεν χάνεται εύκολα! 😉
      «Προσεχώς» λέω να κάνω μια ανάρτηση με εσώρουχα, θα έχει πολύ πλάκα! χιχιχι! 🙂

      Το πρωί που λες, πήγαμε για βουτιά στον Ευβοϊκό, υπέροχη θάλασσα… σε σκεφτόμουν και γέλαγα, ήρθε κολλητά πάνω μας (αυτό το να κολάν επάνω σου, ενώ πιο πέρα είναι άδεια, ποτέ δεν το κατάλαβα!) μια γυναικοπαρέα όπως την περιέγραψες μόνο που ξέχασες ν’ αναφέρεις τους φραπέδες, είχαν όμως τα τατουάζ τους, τα κόκκινα μαλλιά τους, τις τρύπιες μύτες τους και φυσικά την κυτταρίτιδα, κολλήσανε δε το αυτοκίνητο τους λίγο πιο πίσω απ’ όπου είχαμε ξαπλώσει, από γάιδαρο καλύτερα!!! απαπαπα! 😆

      ΑΦιλιά πολύ χαμογελαστά και καλά μας μπάνια! 🙂

  4. Ο/Η kovovoltes λέει:

    Εξαιρετικές φωτό βρήκες καλή μου. Πολύ ωραίο ταξίδι στο χρόνο. Και σκέφτομαι με θλίψη πόσα πισωγυρίσματα κάνουμε με άλλη μορφή. Διότι εάν τότε τα μπάνια ήταν για ορισμένους που διέθεταν κάρα και άμαξες, σε λίγο θα είναι πάλι για λίγους έτσι όπως σχεδιάζουν να ξεπουλήσουν τις παραλίες…Τόσο αέναος κύκλος με άλλο ρούχο… Ατελείωτος! Καλημερούδια σου

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Όσο και να μας μαντρώσουν βολτίτσα μου, εμείς πάντοτε θα βρίσκουμε τρόπο να κάνουμε τα δικά μας… ο Έλληνας έτσι ήταν και έτσι θα είναι!
      Θα ξανάρθουν τα γαϊδούρια και τα κάρα στις παραλίες (λόγω κόστους βενζίνης) και με αυτό τον τρόπο θα διώχνουμε και τα εκατομμύρια Κινεζόπουλα που θα κολυμπούν στα Φάληρα!!! 😉

      Ναι, κύκλους κάνουμε, αιώνες τώρα!

      ΑΦιλιά και μη μας χάνεσαι τώρα που ήρθε και επίσημα το καλοκαιράκι! 🙂

  5. Ο/Η me (maria) λέει:

    Ο καιρός μια χαρά είναι…ζέστη έχει, καύσωνα δεν έχει!…τον απολαμβάνω όσο τίποτα κι εύχομαι να συνεχίσει έτσι…και τα μπανάκια του όποιος μπορεί να φτάσει τη θάλασσα μια χαρά τα κάνει…
    Αρκεί να μη φοράει όλα αυτά που φορούσαν τότε, γιατί θα δυσκολευτεί να στεγνώσει…χαχα!
    Φιλιά πολλά και καλό Σαββατοκύριακο με βουτιά, ή χωρίς!!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Σίγουρα τα τότε βρεγμένα μαγιό Μαρία μου, θα προξενούσαν προβλήματα στη κοιλίτσα τους, αλλά είχανε καμπίνες για ν’ αλλάζουν, τουλάχιστο στα Φάληρα! 😉

      Την έκανα σήμερα τη βουτιά μου, παρόλη τη γκρίνια του Παραμυθοσυντρόφου για τη συμπεριφορά του Νεοέλληνα, που συμπεριφέρεται λες και είναι μόνος στη παραλία, άσε τα παιδάκια που ουρλιάζουν, άσε τα φίλτρα από τα τσιγάρα παντού… άσε άσε!

      ΑΦιλιά και καλό Σαββατοκύριακο όπως εσύ το επιθυμείς! 🙂

  6. Ο/Η dodo λέει:

    Χάρμα όλες αυτές οι φωτογραφίες, τις καταχάρηκα- ευχαριστώ! 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Dodo μου,
      «Στο Φάληρο που πλένεσαι,
      περιστέρα γένεσαι! 😉

      Τρομερό τραγούδι, βλέπεις στα Φάληρα τότε, πλενόντουσαν!!! 😆

      ΑΦιλιά κι εγώ σ’ ευχαριστώ…. ξέρεις! 🙂

  7. Πολύ νοσταλγικό το φλας μπακ σου Στεφανία μου. Σε μια περιοχή που σήμερα είναι μπαζωμένη και χτισμένη. Φοβάμαι πως οι μελλοντικές γενιές, θα βλέπουν τις σημερινές παραλίες μας και θα λένε «Στα χρόνια εκείνα, η πρόσβαση στις παραλίες ήταν ελεύθερη σε όλους. Ύστερα ήρθε η ιδιωτικοποίηση. Εεεεε σόρυ, η ανάπτυξη ήθελα να πω»…
    Θα πάω αύριο για μπάνιο, όσο την έχουμε ακόμα απούλητη 😉

  8. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Έτσι είναι Μαρία μου…
    Βλέπεις ο σύντροφος μου, όταν ήταν παιδί κολυμπούσε στο Φάληρο αφού μια εποχή έμενε και εκεί, πήγαινε με το ποδήλατο του και «έριχνε» μια βουτιά! 😉

    ΑΦιλιά και καλό μπανάκι αύριο, ελπίζω μόνο όσο μπορείς πιο μακριά, απ΄την ανάπτυξη! 🙂

  9. Ο/Η astria λέει:

    Δροσερή, πολύ δροσερή ανάρτηση! Όμορφες οι συλλεκτικές οι φωτογραφίες και το τραγούδι γραμμοφώνου!

    Σκέψου: ΑΘΗΝΑ 1927: H χρονιά των bains mixtes 🙂 και θεωρήθηκε σημαδιακό γεγονός!
    http://www.tanea.gr/life-style/article/5034348/h-xronia-twn-bains-mixtes/

    Και ένα τραγουδάκι που βρήκα στο διαδίκτυο: http://www.youtube.com/watch?v=c3KJxZ0E7cg

    Αφιλάκια πολλά πολλά και καλό Σ/Κ

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Πολύ σ’ ευχαριστώ αστεράκι μου για τα δυο links, ξέρεις πια το ψαχουλευτικό μου πάθος στο διαδίκτυο για διάφορα «σχετικά» χαχαχα !!! 😉
      Το τραγούδι τρομερό και ειδικά για τα νέα μοντελάκια που μου ξέφυγαν… τι εποχές ε;

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και καλή μας Κυριακή! 🙂

  10. Ο/Η aristea k λέει:

    Στεφανία μου υπέροχο το ταξίδι στο χρόνο! Στάθηκα πολύ σε κάθε εικόνα ακούγοντας τον Βαμβακάρη που επέλεξες και μπράβο σου! Ταιριαστό το κομμάτι!
    Η μαμά μου πήγαινε με τα άλογα στη θάλασσα όταν η μικρούλα, φαντάζομαι κάπου εκεί στο ’46 με ’50. Εγώ πάλι είχα πάει κάποιες φορές με τρίκυκλο και με φρέζα! Μα να μην έχω ένα ντοκουμέντο κι εγώ!
    Να’σαι καλά! Απολαυστική ανάρτηση ..μου αρέσουν τα ταξίδια στο χρόνο!
    Φιλάκια πολλά :)))

  11. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Αχ! Αριστέα μου και εμένα μου άρεσε πολύ ο στίχος στο τραγούδι του Βαμβακάρη που φυσικά ανακάλυψα τυχαία…. και τα μαγιουδάκια της εποχής, όλο σεμνότητα… αν κρίνεις από τα σημερινά! 😉
    Τι καιροί και αυτοί, άλλες συνήθειες, άλλη ζωή, νομίζω πολύ πιο ανθρώπινη… άσε αυτό το φλερτ!

    ΑΦιλιά Αριστέα μου και καλή σου ξεκούραση, μετά από τα συμπόσια ποίησης, το δικαιούσαι! 🙂

  12. Ο/Η ekfrasou λέει:

    Kαλημέρα Στεφανία μου!
    Καλή εβδομάδα να έχεις!

    Μου άρεσε πολύ η αναφορά στο παρελθόν και οι φωτογραφίες φυσικά!
    Δεν αγαπω ιδιαιτερα τη θαλασσα αλλα μου αρκει και μονο που ξερω πως υπαρχει!

    Φιλακια πολλα πολλα!

  13. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Καλημέρα και σε σένα Κική μου!
    Μου φαίνεται περίεργο να μην αγαπάει κανείς τη θάλασσα, ειδικά σε μια χώρα με τόσες όμορφες ακτές!

    Έχε όμως κατά νου πως η θάλασσα ξεπλένει όλα τα κακά! χαχαχα! 😉

    ΑΦιλιά πολλά πολλά και να έχεις μια όμορφη βδομάδα! 🙂

    • Ο/Η joan petra λέει:

      Και σε μας που δεν μας ξετρελαίνει η θάλασσα, μας φαίνεται παράξενο πως ξετρελαίνονται οι άλλοι! Καταπληκτικές φωτογραφίες! Καλό μεσημέρι κορίτσια 🙂

  14. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    OK! Joanoula, έχουμε χωριστεί στους φαν της θάλασσας και στους αδιάφορους, αυτό όμως δεν εμποδίζει κανένα μας να «μπλογκάρει» και αυτό έχει τελικά σημασία! 😉

    ΑΦιλιά και καλό μας απογευματάκι! 🙂

    • Ο/Η Hengeo λέει:

      Και να και άλλος ένας φαν, σε σημείο που κάποτε έκανα μπάνιο και χειμώνα, η χειμερινή κολυμβήτρια μαμα μας το μετέδωσε, τώρα πια βέβαια έχω πατήσει ολίγον πόδι, μόνο καλοκαίρι, μου αρέσει όμως το κολύμπι και οι βουτιές. Γούστα είναι αυτά, φαντάζομαι Στεφανία σε πολλούς θα φαίνεται περίεργο που είμαστε στην Ελλάδα και δεν μας αρέσει ο καφές!

      Το αφιέρωμα εννοείται μου άρεσε, αναφέρεται και στα λημέρια μου χεχε!

      ΑΦ!

      • Ο/Η Άιναφετς λέει:

        Τι να πω παιδί μου, μένω έκπληκτη πώς μπορεί να μη αρέσει το κολύμπι, είναι από τα μοναδικά εγγυημένα πράγματα που δίνουν μια άλλη μορφή ενέργειας, στη γιόγκα τ’ ονομάζουν prana… και ξέρεις πόσο σοφοί είναι και σ’ αυτά οι Ινδοί… και ο δικός μας ο σοφός λαός, λέει «πως η θάλασσα ξεπλένει όλα τα κακά»… λες να στείλουμε για μπανάκια και τους πολιτικούς μας; χαχαχα! 😉

        Όσο για το καφέ που καθόλου δεν μου αρέσει, τι να πω, ξενέρωτη με ανεβάζουν και με κατεβάζουν, υπάρχει ωραιότερο πράγμα από το νεράκι; 😉

        Τι λες Γιώργο, μπορείς να κολυμπήσεις στα λημέρια σου ακόμα;

        ΑΦ! και καλές βουτιές! 🙂

  15. .Στεφανία μου..αχ!! έπρεπε να βγάλω φωτογραφία με τα μπρατσάκια..χιχχ. σε ποιόν αιώνα θα με εβαζες;;χι.χι. επειδή την έχω ολη την μέρα το καλοκαιρι μπροστα μου μπορώ να πώ για να κατέβω τα 100 μέτρα που με χωρίζουν απο αυτήν θα πρέπει να κανει πού ζέστη.. τώρα πια..χι.χι. όμως λατρεύω να την βλέπω… απόλαυσα τις φωτογραφίες σου και γέλασα.. με τις πόζες.. πόσο έχουν αλλάξει οι εποχές και οι άνθρωποι θα έλεγα.. αλλά πέρασαν θα μου πείς και τόοοοοοσα χρονια…. εδώ στην δικια μας παραλία πριν απο 10 χρόνια ήταν σχεδόν άδεια και εκανες το μπάνιο σου και το απολαμβανες τωρα δεν έχει μερος ουτε καρφίτσα να ρίξεις μονο το πρωί .. μπορεις να απολαύσεις θάλασσα..!!……αντε με ξεσήκωσες με τα θαλασσινά σου θέματα.. χι.χι. καλα μπανάκιαααα και φιλακιααααα!!!:) 🙂

  16. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Τώρα Ρουλίτσα μου, σε ποια κατηγορία να σ’ εντάξω; Μάλλον στη κατηγορία απολαμβάνω καλύτερα τη θάλασσα από το μπαλκόνι μου με καφεδάκι! χαχαχα! 😉
    Προσωπικά επειδή έχω μεγαλώσει κολυμπώντας από 3 ετών σε βαθιές θάλασσες (Βόσπορος) η θάλασσα στην Ελλάδα για μένα είναι απ’ τις μεγαλύτερες μου απολαύσεις… βασικά ο ήλιος είναι αυτό που λατρεύω πάνω απ΄ όλα ακόμα και με καύσωνα!!!
    Είμαι και τυχερή γιατί παρόλο που μένω σε βουνό (500 υψ.) η θάλασσα του Ευβοϊκού απέχει 20 λεπτά από το σπίτι, έτσι δεν χάνω το κολύμπι μου, μες τη βδομάδα όμως! 😉

    ΑΦιλιά πολλά πολλά και καλό ρέμβασμα! 🙂

  17. Ο/Η melita λέει:

    Μωρέ ας πάω για μπάνιο έστω και με αυτό το μαγιό (λέμε τώρα), αλλά φέτος δεν νομίζω ότι θα προλάβω μιας και δουλεύω όλο σχεδόν το καλοκαίρι (δόξα το Θεό , από μια μεριά να λέω).
    Ωραία η αναδρομή στο παρελθόν , μαγισσούλα μου.
    Την καλημέρα μου και τα φιλιά μου!

  18. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Χαίρομαι Μελιτάκι που θα δουλεύεις αυτό το καλοκαίρι, τέτοιες εποχές αυτό είναι ανεκτίμητο! 😉
    Μόνο μη ξαναχαθείς….

    ΑΦιλιά και σου εύχομαι ένα δημιουργικό καλοκαίρι! 🙂

  19. Ο/Η marron λέει:

    Καλά μπανάκια, ωραίο το αφιέρωμά σου μαγισσούλα μας, στα Φάληρα!!!
    Πολλά φιλιά θαλασσινά ❤

  20. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Πλάκα δεν έχουν τα μαγιό και τα τότε Φάληρα, το τρομερό τραγούδι το άκουσες, αν σου πω, πως αυτό μ’ εντυπωσίασε πιο πολύ, γιατί βγάζει όλη την τότε ατμόσφαιρα! 😉
    Εσείς Μαρώ μου, κολυμπάτε στα Φάληρα; Θυμάμαι πως εκεί κοντά μένεις!

    ΑΦιλιά και καλό Σαββατοκύριακο με ή χωρίς μπανάκια! 🙂

  21. Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

    Καταπληκτική ανάρτηση κ τι όμορφες φωτογραφίες,μαγισσούλα μου,σε ευχαριστούμε πολυ!Αργησα λίγο, είχα παει κ γω τρεις μερο ύλες για μπανάκια μόλις άκουσα για καύσωνα την βδομάδα που μας πέρασε! Βρέθηκα στην Ελαφονησο, ένα νησί που μέχρι το 1850 ήταν ακατοίκητο, αφού ήταν άντρο πειρατών…Ομολογουμένως οι πειρατές κρύβονταν στις πιο όμορφες και γραφικές θάλασσες, χιχιχι! 🙂

  22. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Χαχα! παραμυθού μου!
    Είδες άλλο πράγμα να είσαι στο (πρώην) άντρο των πειρατών και άλλο να κολυμπάς στα Φάληρα μες τη πολυκοσμία! 😉

    ΑΦιλιά και ελπίζω να σου ξαναδοθεί η ευκαιρία ν’ αποδράσεις! 🙂

Σχολιάστε

