Οι μεγάλες ψυχές!

«Στη γη υπάρχει ελεύθερος χώρος για τις ελεύθερες ψυχές».

14042012915

.

 «Πολλά μέρη όπου η μυρωδιά της ήρεμης θάλασσας απλώνεται πάνωθε της, είναι ακόμα ελεύθερα για τους μοναχικούς και για τα μοναχικά ζευγάρια».

010920121155

.

«Μια λεύτερη ζωή εξακολουθεί ακόμα να υπάρχει για τις μεγάλες ψυχές».

051220117861

.

«Στ’ αλήθεια αυτός που κατέχει λίγα, πολύ λιγότερο κατέχεται- ας είναι ευλογημένη τούτη η σεμνή φτώχεια»!

211020121083

.

«Πεθαίνοντας θα προσφέρω στους ανθρώπους τα πιο πλούσια δώρα μου, αυτό έμαθα απ΄τον ήλιο, που όταν δύει είναι τόσο λαμπρός και με τους ανεξάντλητους θησαυρούς του βυθίζεται στη θάλασσα, έτσι που κάνει τον φτωχό ψαρά να κωπηλατεί με χρυσαφένια κουπιά».

 Friedrich Nietzche
Φρίντριχ Νίτσε

Αποσπάσματα από το,

«Τάδε έφη Ζαρατούστρα»

Μετάφραση Νίκος Καζαντζάκης.

.

31122009248

.

Ο Καζαντζάκης ανακάλυψε τον Νίτσε το 1907 όταν ήταν 24 χρονών, τότε που διπλωματούχος της Νομικής Αθηνών έκανε το διδακτορικό του στο Παρίσι.  Η δε διατριβή του, είχε ως θέμα τη φιλοσοφία του Νίτσε.
Η γνωριμία με το έργο του Νίτσε υπήρξε ορόσημο στη ζωή του Καζαντζάκη.
Δεν υιοθέτησε απόλυτα την νιτσεϊκή ιδεολογία παρόλο που έμπειροι αναλυτές μπορούν να βρουν επιδράσεις στην «Ασκητική» όπως και στην «Οδύσεια» του.
Είναι γνωστό πως ο Νίτσε υπήρξε θαυμαστής  και γνώστης του αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού.
Ο Καζαντζάκης μετέφρασε το «Τάδε έφη Ζαρατούστρα» από τα Γαλλικά.
Ο «Ζαρατούστρα» είναι ο φανταστικός μυθικός Πέρσης ήρωας του Νίτσε όπου μετά από δέκα χρόνια κατεβαίνει απ΄το βουνό για να μοιραστεί τη σοφία του με τους ανθρώπους.

.

«Ω άνθρωπε, πρόσεξε πολύ!
Τι λέει το μεσονύχτι το βαθύ;
«Κοιμόμουν , κοιμόμουν ,
Απ’ όνειρο βαθύ έχω ξυπνήσει.
Ο κόσμος είναι βαθύς
Και πιο βαθύς απ’ όσο η μέρα το ‘χει στοχαστεί. Βαθύς ο πόνος του.
Μα είν’ η χαρά απ’ τον πόνο πιο βαθιά!
Ο πόνος κράζει: Να χαθείς!
Κι αιωνιότη λαχταρά κάθε μέρα,
Βαθιά πολύ βαθιά αιωνιότη λαχταρά».

Φρίντριχ Νίτσε.

(Δεν κατάφερα να βρω τον μεταφραστή του ποιήματος).

.

08102011774

.

Είχα επιλέξει τα παραπάνω κείμενα του Νίτσε μεταφρασμένα απ’  τον Καζαντζάκη πριν από μερικές μέρες και σήμερα 15 Οκτωβρίου που αποφάσισα να κάνω αυτή την ανάρτηση, έκπληκτη ανακάλυψα πως σαν και σήμερα το 1844 γεννήθηκε ο Νίτσε.
Τον Νίτσε τον είχα διαβάσει στα Γαλλικά (μητρική μου γλώσσα) όταν ήμουν 14 με 15 χρονών και υπήρξε ο πρώτος φιλόσοφος που με επηρέασε και μου έδωσε το έναυσμα να διαβάσω στη συνέχεια φιλοσοφία και ψυχολογία και ειδικά την αρχαία Ελληνική φιλοσοφία.

Μετέφρασα απ’ τα γαλλικά μερικά χαρακτηριστικά αποφθέγματα του Νίτσε:

Το πολύ γνωστό σε όλους:
«Ό,τι δεν σκοτώνει, με κάνει πιο δυνατό».

«Η θέληση απελευθερώνει: Αυτή είναι η αληθινή θεωρία για την θέληση και για την ελευθερία- αυτό σας διδάσκει ο Ζαρατούστρα».

«Κάποτε πρέπει να αγαπήσετε πέρα απ΄ τον εαυτό σας!
Μάθετε πρώτα λοιπόν να αγαπάτε»…

«Γίνε αυτό που είσαι!»

.

ΥΓ 1: Οι παραπάνω φωτογραφίες είναι τραβηγμένες με το κινητό μου απ΄το κτήμα όπου ζω (βουνό της ΒΑ Αττικής), η δε θάλασσα, από τον Ευβοϊκό που απέχει 20 λεπτά απ΄το σπίτι μου.
ΥΓ 2: Το μουσικό κομμάτι που διάλεξα στην αρχή, είναι απόσπασμα απ΄την όπερα  «Siegfriend» του Ρίτσαρντ Βάγκνερ που υπήρξε και φίλος του Νίτσε.

.

.

.

About Άιναφετς

To Άιναφετς είναι το ανάποδο του ονόματος Στεφανία και μ’ αυτό εμφανίζεται ως “μάγισσα Άιναφετς” σε ιστορίες του “Παραμυθά.
This entry was posted in Διάφορα. Bookmark the permalink.

50 Responses to Οι μεγάλες ψυχές!

  1. Ο/Η Levina λέει:

    Ένας μεγάλος πεζογράφος με φιλοσοφικές και ποιητικές εμμονές…. που μόνο πεζογράφος δεν φιλοδοξούσε να γίνει…
    Νίτσε διάβασα όταν ήμουν αρκετά μεγάλη, ενώ την ‘Ασκητική’ ή άλλως ‘’Salvatores Dei’’ διάβασα πολύ μικρή μια και ο πατέρας μου είχε ιδιαίτερη αγάπη προς τον Καζαντζάκη και δεν έλειπε κανένα από τα βιβλία του από την βιβλιοθήκη του.
    Εδώ θα πρέπει να σου πω αγαπημένη μου ότι η Οδύσεια του Καζαντζάκη γράφεται με ένα σίγμα και προσθέτω για όσους δεν την έχουν διαβάσει ότι είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από την μετάφραση της Οδύσσειας του Ομήρου.
    Η ύπαρξη λοιπόν του ανθρώπου μέσα από την φιλοσοφική ματιά δύο μεγάλων ανθρώπων… Ο άνθρωπος είναι η θεωρία είναι και η πράξη και μόνο η καρδιά βάζει όρια, κανένας και τίποτα άλλο.

    Προσθέτω πως οι φανταστικές φωτογραφίες σου μου λένε γιατί δεν θα ήθελα να ζω πουθενά αλλού παρά μόνο σε αυτό εδώ το βουνό 🙂 και είσαι ένας από τους λόγους που χαίρομαι ακόμα περισσότερο αυτή την διαμονή εδώ….

    Σε φιλώ γλυκά και σου στέλνω μια δροσερή Καληνύχτα μαγισσούλα μου….

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Καλημέρα Εύη μου!
      Κατ’ αρχάς πρέπει να σ’ ευχαριστήσω που διόρθωσες τα δυο σσ που είχα βάλει στην Οδύσεια του Καζαντζάκη που δυστυχώς δεν έχω διαβάσει! 😉

      Αυτό που με τράβηξε τότε στον Νίτσε και εξακολουθώ να το διαπιστώνω και τώρα, είναι πως τελικά «οι ευγενικές ψυχές» ελκύουν άλλες «ευγενικές ψυχές», ανά τους αιώνες!
      ‘Ετσι εξηγώ την επικοινωνία που υπάρχει εδώ, ακόμα και μέσα απ΄ το διαδίκτυο…
      Και για μένα, όπως το έχω ξαναγράψει, η θεωρία αν δεν γίνει πράξη είναι εντελώς άχρηστη! 😉

      ΑΦιλιά και αφήνω το πανέμορφο βουνό μας… για τα καθήκοντα μου στην Αθήνα! 🙂

  2. Ο/Η Margo λέει:

    Υπέροχη ανάρτηση! Δεν έβαλες τυχαία στο τέλος το «γίνε αυτό που είσαι» σωστά;
    Δεν μπορώ αυτή τη στιγμή να ακούσω τον Βάγκνερ, άρα θα ξαναπεράσω αύριο όταν θα λείπουν όλοι 😉
    Για τις φωτογραφίες αλλά και για τον τόπο που ζεις βάζω χίλια θαυμαστικά. Μια ματιά και μόνο στον ορίζοντα είναι αρκετή για να νιώσει κανείς έστω και φευγαλέα το απέραντο εντός του. Σαν παραμύθι μαγισσούλα μου. Να περνάς υπέροχα στον παράδεισό σου…

    Σε φιλώ πολύ πολύ 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      «Γίνε αυτό που είσαι»… πόσοι το κατά-νοούν αυτό άραγε;
      Και φυσικά Μαρία μου, τίποτα δεν μπήκε τυχαία σ΄αυτή την ανάρτηση!
      Ήταν όμως συμπτωματική η ημερομηνία που έγινε η ανάρτηση, σιγά μην ήξερα την ημερομηνία γέννησης του Νίτσε!!! 😉

      ΑΦιλιά σε όλη την τρυφερή σου οικογένεια…. με βροχούλα; 🙂

  3. Ο/Η Φανή λέει:

    αχ αχ, ποσο τυχερη ειστε που ζειτε σε τετοιο περιβαλλον.. 🙂
    εχω τα ταδε εφη ζαρατουστρα αλλα σε μια οικτρη εκδοση-μεταφραση δυστυχως, και καθε φορα που το ξεκινω σταματαω στις 50-60 σελιδες. δεν διαβαζεται.. καποια στιγμη θα το παρω αποφαση και θα το αγορασω με αλλη μεταφραση!
    περα απ’ αυτο ομως, ο νιτσε με αφηνει παντα με μια αισθηση κενοτητας που δεν μπορω να εξηγησω. ισως ειναι που σε κανει να αντιμετωπισεις πραγματα που προσπαθουσες με καθε τροπο να αποφυγεις κ ξαφνικα πρεπει να βρεθεις μπροστα τους..μεγαλη συζητηση..

    πολλα μεταμεσονυκτια φιλια 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Καταλαβαίνω πολύ καλά Φανή μου, την «αίσθηση» που μπορεί ν’ αφήσει ο Ζαρατούστρα του Νίτσε και ειδικά όταν η μετάφραση είναι κακιά, αλλά κατά τη γνώμη μου, ενδιαφέρον θα έχει να διαβάσεις την μετάφραση του Καζαντζάκη!!! 😉
      Το να συνειδητοποιεί κανείς πως αποφεύγει ν’ αντιμετωπίσει αυτό που «είναι» , είναι ένα τεράστιο βήμα, στη συνέχεια όμως πρέπει κανείς κάτι να κάνει γι αυτό… δλδ «δράση» και το τρίτο, είναι να επιμένει να εργάζεται πάνω σ’ ότι έχει συνειδητοποιήσει! (συμβουλή του ψυχολόγου Γιουνγκ!)

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και καλό μας απογευματάκι! 🙂

  4. Ο/Η Marina Tsard. λέει:

    Τις όμορφες φωτογραφίες; Ειδικά η τέταρτη είναι μαγική, αλλά λογικό αφού τραβήχτηκε από μια μαγισσούλα.
    Με την φιλοσοφία του Νίτσε δεν μπορώ να πω πως συμφωνώ απόλυτα, αλλά γούστα είναι αυτά. Σαφώς έχει πει πράγματα σωστά και όμορφα, γι αυτό άλλωστε είναι και τόσο διαδεδομένος .
    Σε φιλώ μαγισσούλα μου, μια όμορφη ημέρα σου εύχομαι! 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Α! και μένα Μαρινάκι μου, μου αρέσει το ηλιοβασίλεμα που βλέπω απ΄ το σπιτάκι μου, να φανταστείς, έρχονται καμιά φορά οι φίλοι μου και καθόμαστε και το απολαμβάνουμε… σιωπηλά…. ακόμα και τα πουλιά σιωπούν! 😉

      Βασικά αυτή η ανάρτηση αφορά πιο πολύ τον Καζαντζάκη που έκανε το διδακτορικό του πάνω στη φιλοσοφία του Νίτσε και φυσικό είναι να μη συμφωνεί κανείς με την φιλοσοφία του, εξάλλου και ο Καζαντζάκης δεν ήταν 100% σύμφωνος, απλά τον επηρέασε!

      Αφιλιά και εσύ να έχεις επίσης ένα όμορφο υπόλοιπο μέρας! 🙂

  5. Ο/Η Αθηνά... λέει:

    Οποία σύμπτωση! Στα γενέθλια των 15 μου χρόνων μου χάρισε ο πατέρας μου το “Τάδε έφη Ζαρατούστρα”, στην ελληνική έκδοση βέβαια. Ξεκίνησα να το διαβάζω, με δυσκόλεψε, τελικά το διαβάσαμε μαζί με τον μπαμπά! Βέβαια εμείς το συνοδεύαμε με μουσική υπόκρουση τζαζ της δεκαετίας ’35-’45, ως λάτρεις του είδους αμφότεροι… Ήταν όμορφες ημέρες…
    Κατά τα λοιπά, το “Ό,τι δεν σκοτώνει, με κάνει πιο δυνατό”, σε εμένα δεν έπιασε και τόσο. Διαπίστωσα πως ότι δεν με σκότωσε, στην πορεία μου άφησε φοβίες, κρίσεις πανικού, ένα-δυο καταθλιπτικά επεισόδια και, ίσως, απειροελάχιστη δύναμη!
    Αλλά ας πάω παρακάτω κι ας ευχηθώ καλημέρα!

    Φιλί! ❤

    ΥΓ. Είναι πολύ όμορφα στο κτήμα!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      «Εμείς» ενώ στο σπίτι των γονιών, υπήρχαν και υπάρχουν πιο πολλές βιβλιοθήκες από έπιπλα, (βασικά γαλλικά βιβλία), κανείς δεν ασχολήθηκε με τη πνευματική μου τροφή και ενώ η μητέρα μου ακόμα και σήμερα στα 88 της είναι μ’ ένα βιβλίο, μου διάβαζε μόνο όταν ήμουν κοριτσάκι, ο δε πατέρας μου δοσμένος 100% στην ιατρική…
      Μόνη μου, κατέβασα και διάβασα σχεδόν όλα τα βιβλία της βιβλιοθήκης, διάβαζα ακόμα και τις νύχτες με φακό κάτω απ΄τα σκεπάσματα… κάπως έτσι διάβασα και Νίτσε, με αυτά που κατάλαβα τότε, έκανα την επανάσταση μου και μια ωραία μέρα πριν κλείσω τα 16, κάποιο Πάσχα, τους ανακοίνωσα ότι δεν ξανανηστεύω κλπ κλπ! Η μητέρα μου (Καθολικιά) έβαλε τα κλάματα και είπε: «Θεέ μου, έχω μια κόρη άθεη»! και της απάντησα, «δεν είμαι άθεη, είμαι άθρησκη» και από τότε, τέλος οι νηστείες κλπ και με αφήσανε στην ησυχία μου! Μάλλον σε καλό μου βγήκε, γιατί από μικρή πήρα τη ζωή στα χέρια μου και όλη αυτή η μελέτη με ανάγκασε να ανεξαρτητοποιηθώ και να σταθώ στα πόδια μου πολύ γρήγορα! (έφυγα στα 17 μου και γύρισα στα 24 μ΄ένα μωρό στη αγκαλιά)!!! 😉
      Ο Κρισναμούρτι (ο αγαπημένος μου!) λέει πως είμαστε οι δάσκαλοι και οι μαθητές του εαυτού μας και έχω δει πως μέσα μας έχουμε τη δύναμη να ξεπεράσουμε τα πάντα, φτάνει να το θελήσουμε πραγματικά!
      «Η θέληση απελευθερώνει: αυτή είναι η αληθινή θεωρία για τη θέληση και για την ελευθερία». Νίτσε και πολλοί άλλοι!!!

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και έτσι σταματώ τη φλυαρία ❤

  6. Ο/Η Nastenka λέει:

    Μου φαίνεται αρκετά βαρύς ο Νίτσε 😦 όσες φορές έχω προσπαθήσει δηλαδή να τον διαβάσω, μου πέφτει δύσκολος…
    Οι φωτογραφίες είναι υπέροχες, τι όμορφα που θα είναι να ζει κανείς εκεί ♥ αυτά βλέπω και ζηλεύω! 😉
    Καλημέρααα!!! Φιλιά πολλά!!!!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Έχεις απόλυτο δίκαιο…ασήκωτος είναι ο Νίτσε, Αθανασία μου!!!
      Και τελικά έχω καταλήξει, πως η ζωή σου μαθαίνει πιο πολλά απ΄ τα βιβλία, φτάνει να έχεις τα μάτια και τ’ αυτιά σου ανοιχτά… που εσύ σίγουρα τα έχεις!!! 😉

      ΑΦιλιά παντα καρδιάς και τα δυό σας! 🙂

  7. Ο/Η dodo λέει:

    Μού αρέσει η επιλογή των αποφθεγμάτων.
    Και το γαλήνιο, αττικό τοπίο σου 🙂

  8. Ο/Η Tzina VarotsiT λέει:

    τις δυο τρεις τελευταίες φορές που προσπάθησα να αφήσω σχόλιο η wordpress αρνιόταν πεισματικά να με αφήσει να κάνω είσοδο, λέγοντάς μου ότι ο κωδικός δεν είναι σωστός..
    πληροφοριακά είναι κωδικός που χρησιμοποιώ χρόνια και είναι ίδιος για όλα και παντού…
    τέλος πάντων… αναγκάστηκα να αλλάξω κωδικό για να μπω και να σου πω πως (ντρέπομαι αλλά αυτή είναι η αλήθεια) περισσότερο από το κείμενο χαζεύω τις φωτογραφίες από το κτήμα σας…
    ειδικά αυτή μέσα απ’ το παράθυρο!!!!!
    ζεις σε τόσο όμορφο τόπο Στεφανία μου!!!

    φιλιά πολλά πολλά ♥♥♥♥♥♥

  9. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Σου το έχω ξαναγράψει Τζίνα μου, η wordpress είναι ζόρικια, δεν ξέρω δε πώς αυτή η ανάρτηση εμφανίστηκε τόσο γρήγορα αυτή τη φορά στο blogger! 😉
    Καθόλου να μη ντρέπεσαι, να είσαι ειλικρινής, «να είσαι εσύ» όπως προτρέπει ο Νίτσε!!!
    Χαίρομαι που σου άρεσαν οι φωτό μου, και ας τις τράβηξα απ’ το κινητό μου! χαχαχαχα!
    Το παράθυρο είναι στο δωμάτιο-γραφείο του Παραμυθοσυντρόφου μου!

    ΑΦιλιά πολλά πολλά και στα αστροπελέκια σου! 🙂

  10. Ο/Η Μαρία Κανελλάκη λέει:

    Και να που φτάσαμε στην εποχή που κυριαρχεί το ερώτημα «Είσαι αυτό που έγινες;»
    Δίχως φιλόσοφους και στοχαστές σήμερα, αναζητάμε ένα μπούσουλα στα κείμενα αυτά. Αγαπημένος ο Καζαντζάκης και πολύ όμορφη η ανάρτησή σου με τη μουσική υπόκρουση που διάλεξες.
    Στεφανία μου είσαι απ’ τους τυχερούς που ζουν κοντά στη φύση και διατηρούν τον πνευματικό τους ορίζοντα ανοιχτό. Στο τσιμέντο της πόλης, δύσκολα μπορείς να αφουγκραστείς και να γράψεις τέτοια κείμενα. Η μόλυνση και το στρίμωγμα, έχουν φτάσει πλέον ως το μεδούλι και μας έχουν μεταλλάξει σε ανθρώπους-ποντίκια…
    Την καλησπέρα μου και σ’ ευχαριστώ για την καθαρή ανάσα που μας προσφέρεις:-)

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Κοίτα να δεις Μαρία μου,
      Νομίζω ή τουλάχιστο εύχομαι να έρθει μια ευλογημένη στιγμή που να μπορέσει ο καθένας μας, να δει που βρίσκεται και να γίνει κύριος του εαυτού του….να είναι ο εαυτός του και όχι ότι θέλουν οι άλλοι… έτσι καταλαβαίνω το «Γίνε αυτό που είσαι»!

      Όσο για τη τσιμεντούπολη, αν σου πω πως ο Παραμυθοσύντροφος μου, προτιμά να ζει στην Αθήνα, τι θα πεις; χαχαχα! 😉

      ΑΦιλιά πάντα καρδιάς! 🙂

      • Ο/Η Μαρία Κανελλάκη λέει:

        Κοίτα να δεις τώρα μια σύμπτωση. Το απόγευμα συμμετείχα σε μια περιήγηση στα Εξάρχεια που την οργάνωσε ένας φωτισμένος δάσκαλος απ’ το 35ο Εξαρχείων. Στο τέλος της βόλτας, επισκεφτήκαμε το σχολείο, όπου μας διηγήθηκε την ιστορία του κτιρίου. Μεταξύ των αποφοίτων που διέπρεψαν στη μετέπειτα ζωή τους, ανέφερε «εδώ φοίτησε και ο παραμυθάς μας ο Νίκος Πιλάβιος…»
        Συγκινήθηκα πολύ με όλη την ιστορία του τόπου, που ομολογώ δεν την ήξερα, με τη δουλειά που κάνουν σ’ αυτό το σχολείο (με κίνδυνο να απολυθούν όπως μας είπε) και για τη μνεία που έκανε σε όσους φοίτησαν σ’ αυτό το ιστορικό σχολείο.
        Τώρα καταλαβαίνω γιατί ο παραμυθοσύντροφός σου προτιμά το κέντρο. Μπορεί να μοιάζει ασφυκτική η ζωή εκεί πέρα, αλλά οι άνθρωποι έχουν γερά αντανακλαστικά, ψάχνονται πολύ και δημιουργούν διεξόδους για μια καλύτερη ζωή.
        Καλό βράδυ Στεφανία μου και τους χαιρετισμούς μου στον Νικόλα!

  11. Ο/Η astria λέει:

    Ξεχωριστή ανάρτηση! Μπράβο, μας ανεβάζεις τον πήχη:)
    Και στα γενέθλια του Νίτσε… αχ αυτές οι συμπτώσεις…:)

    Λοιπόν θα σου πω άλλη μία σύμπτωση: Όταν ήμουν φοιτήτρια, από την τεράστια βιβλιοθήκη ενός θείου, έπαιρνα και διάβαζα συγχρόνως κάποια βιβλία το βράδυ. Και χωρίς να είμαι υποψιασμένη, διάλεξα συγχρόνως το «Τάδε έφη Ζαρατούστρας» του Νίτσε, και την Ασκητική του Καζαντζάκη. Ε, είναι περιττό να σου πω ότι συγκλονίστηκα που ένοιωσα απόλυτα την επιρροή του Νίτσε στον Καζαντζάκη χωρίς να μου το έχει πει κάποιος. Μετά διάβασα και έμαθα ότι αυτό είχε συμβεί.
    Την Ασκητική (αγαπημένο βιβλίο από όπου είχα κάνει παλιά και κάποια ανάρτηση) τη διάβασα από τότε πολλές φορές, κάθε φορά βρίσκοντας κάτι καινούργιο, σαν να μην είχε ξαναδιαβαστεί, ή διαβάζοντας διαφορετικά κάτι που θυμόμουν. (Όπως συμβαίνει με τα Μεγάλα Βιβλία, ανάλογα με τα βιώματα του καθένα, του αφήνουν κάθε φορά και άλλο αποτύπωμα όταν τα ξαναδιαβάζει.

    Μαγισσούλα μου, καλό βράδυ, αφήνοντάς σου πολλά Αφιλάκια 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Πόσες τέτοιες συμπτώσεις μπορούμε εμείς αστεράκι μου ν’ απαριθμήσουμε, έτσι δεν είναι;….Αυτές «οι αόρατες κλωστούλες» όπως τόσο όμορφα περιγράφεις, μας έχουν φέρει πολλές φορές μαγικά κοντά!!!
      Είδες, πώς όταν ξαναδιαβάζεις ένα αγαπημένο κείμενο, έστω και την επόμενη μέρα, άλλα καταλαβαίνεις, νομίζω πως η κατα-νόηση όλο και βαθαίνει, ανάλογα με τη διάθεση εκείνης της μέρας… Να πριν σου απαντήσω ξαναδιάβασα τα αποφθέγματα του Νίτσε έτσι για να ξαναμπώ στο κλήμα (το συνηθίζω!) και οι τρις λεξούλες, «ελεύθερα μοναχικά ζευγάρια» αλλιώς ήχησαν μέσα μου! 🙂
      Θα σου αρέσει και αυτό που γράφω στην Αθηνά πιο πάνω! 😉

      Πολύτιμα τα Αφιλάκια σου, τ’ ανταποδίδω με πολύ αγάπη! 🙂

  12. Ο/Η me (maria) λέει:

    Ο Καζαντζάκης είναι αγαπημένος και ναι, υπάρχει ελεύθερος χώρος για τις ελεύθερες ψυχές!!
    Το βουνό σου το αποδεικνύει περίτρανα!
    Πάρα πολύ όμορφες οι φωτογραφίες σου και η ανάρτηση τροφή για σκέψη, όπως κάθε σου ανάρτηση άλλωστε!
    Φιλιά πολλά και καλό ξημέρωμα!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Έτσι ακριβώς Μαρία (me)! (Πολλές Μαρίες μαζεύτηκαν!) πανέμορφο όνομα!!!
      Νομίζω πως όταν μια ψυχή είναι ελεύθερη (εσωτερικά) όπου και να βρεθεί, θα βρει την γαλήνη!
      Σου το έχω ξαναπεί, όταν εσύ ειδικά, βρίσκεις όμορφες τις φωτό μου… αυτό με γεμίζει χαρά, πριν από λίγο μάλιστα έδειχνα μερικές φωτό σου στον Νίκο και του έλεγα πως αξίζουν να πάρουν πολλά βραβεία! 🙂

      ΑΦιλιά πολλά πολλά απ΄το πανέμορφο βουνό μου! 🙂

  13. Ο/Η aristea k λέει:

    Κι εγώ τον Νίτσε τον ανακάλυψα από τον Καζαντζάκη ( στο μάθημα της φιλοσοφίας στη σχολή τον είχαμε περάσει τόσο «ανάλαφρα») !
    Απ’ όλα κρατώ μια αγαπημένη ιδέα… αυτός που κατέχει λίγα, πολύ λιγότερο κατέχεται!
    Πόσο αληθινό και πόσο δύσκολο μας είναι!
    Φιλιά πολλά Στεφανία μου ♥

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Δυστυχώς Αριστέα μου, στις σχολές και στα σχολεία, η φιλοσοφία δεν βρίσκει πάντα τη θέση που τις αξίζει!
      Πολύ συμπαντικό νομίζω πως είναι, να κατανοήσει κανείς, πως σ’ αυτή τη ζωή, όσα λιγότερα κατέχει, τόσο πιο ελεύθερος είναι!…. 😉
      «Ευλογημένη η σεμνή φτώχεια»!

      ΑΦιλιά πάντα τρυφερά και καλό μας Σ/Κ από αύριο! 🙂

  14. Ο/Η ⚘ Eva ⚘ λέει:

    Κάποτε χώθηκα σε ένα βιβλιοπωλείο, και νομίζω πως από τότε δεν βγήκα ποτέ… Οτιδήποτε κι οποιοσδήποτε μου δίνει ώθηση να βυθιστώ ακόμη πιο εσωτερικά μου και ν’ αναζητήσω απαντήσεις στα ερωτήματά που έχω μέσα στο κεφάλι μου, το αγαπώ!
    Οι εικόνες σου συμπλήρωσαν ωραία τις λέξεις, κι οι λέξεις ήρθαν και σκέπασαν δυο τρείς τελευταίες φουρτούνες!…
    Καλά να περνάτε στον παράδεισσό σας! Φιλί γλυκό!
    ✰♡*•˛❤˛•*✰

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Νομίζω Εύα, πως η ζωή βρίσκει τρόπους και μας δοκιμάζει… τώρα από μας εξαρτάται αν λαμβάνουμε αυτά τα μηνύματα, πώς τα λαμβάνουμε και πώς τα διαχειριζόμαστε… για μένα ο Παράδεισος και η Κόλαση είναι εδώ… 😉
      Οι ευγενικές ψυχές, δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν!

      ΑΦιλιά απ’ τον παράδεισο μας! 🙂

  15. Προσεγμένη ανάρτηση, όπως όλες σου Στεφανία μας, και δώρο για τους αναγνώστες σου, οι αναφορές και οι επιλογές. Να τα χιλιάσουν οι γονείς σου, και να τα χιλιάσει ο Παράδεισός σου, εκεί στα βόρεια της Αττικής, να τον απολαμβάνετε. Φιλιά και αγάπη πολλή, για ένα καλό και γεμάτο καρπούς ΣΚ. :]]]

  16. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Καλώς τη Ειρήνη μου!
    Όπως πάντα χίλια ευχαριστώ για τις ευχές σου… ξέρω πως είναι καρδιάς! ❤

    ΑΦιλιά πολύ τρυφερά και εύχομαι να έχεις ένα δημιουργικά πανέμορφο ΣΚ! 🙂

  17. Ο/Η Σούλη λέει:

    Καλή μου μαγισσούλα, πόσο μου άρεσε η τελευταία σου ανάρτιση!!!
    Ο Καζαντζάκης ήταν αυτός που με ενηλικίωσε. Έδωσε τροφή στη ζωή μου .. τον λάτρεψα.
    Τον Νίτσε τον διάβασα αργότερα. Ο Νίτσε είχε την ικανότητα να με αμφιταλαντεύει, μεταξύ του πραγματικού και του φανταστικού, να με βολοδέρνει μια στο καρφί και μια στο πέταλο, που λένε.
    Κυρίως η φράση του «γίνε αυτός που είσαι» με κάνει ν’ αναρωτιέμαι ακόμη και σήμερα. Κι εξηγούμαι:
    – Εννοεί και τις διεστραμένες προσωπικότητες? Ο μοχθηρός να γίνει μοχθηρός? ο δυνάστης να γίνει δυνάστης? ο βιαστής να γίνει βιαστής? Αν ναι, τότε ευτυχώς μάς σώζουν τα προσχήματα, οι καθωσπρεπισμοί, τα προσωπεία και οι κάποιοι νόμοι που λειτουργούν ως τροχοπέδη.
    – Εννοεί τον άνθρωπο? Ο άνθρωπος να γίνει άνθρωπος? Αν ναι, τότε η έκφραση «άνθρωπος» δεν φτάνει. Ανθρωπιστής. Αυτό του πρέπει. Ανθρωπιστής είναι αυτός που υπηρετεί τον άνθρωπο.
    Δεν θα το βαρύνω άλλο. Ο τρελλο-Βάγκνερ (έτσι τον αποκαλώ, χαριεντιζόμενη) μου έδωσε τα ντεσιμπέλ που χρειαζόμουν κι έπειτα ήρθαν τα μαγευτικά, γαλήνια τοπία του τόπου σου, αυτά που τροφοδοτούν με τον τρόπο τους τα μαγικά φίλτρα της ψυχής σου.
    Πόσο σε χαίρομαι, αλήθεια!
    Φιλιά ταξιδεμένα 🙂
    Φρίντα

  18. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Καλημέρα Φρίντα μου!
    Μου άρεσαν τα ερωτήματα που έθεσες, γιατί με αναγκάζουν ν’ αναρωτηθώ, τι καταλαβαίνω απ΄ το «Γίνε, αυτό που είσαι»! 😉
    Κατ΄ αρχάς, το «γίνε αυτό που είσαι», ως «να είστε αυτό που είστε» το συναντώ πολύ συχνά σε όλα τα κείμενα του Κρισναμούρτι και έτσι μπορώ να εξηγήσω τι εννοεί με αυτό ο Κρ. Πρώτα και σίγουρα δεν απευθύνεται σε εγκληματίες ή σε παρόμοιες κατηγορίες ατόμων, για τον πολύ απλό λόγο που αυτά τα αποβράσματα (κατά με) της κοινωνίας ποτέ δεν θα ενδιαφερθούν για τον εσωτερικό τους κόσμο ή το τι κάνουν και αν αυτό που κάνουν είναι καλό ή κακό… Ο Νίτσε αυτή την κατηγορία την ονομάζει «Οι περισσευούμενοι» …. !!!
    Βασικά, ο Κρ. εννοεί το «γνώθι σαυτόν» και την εσωτερική εργασία που κάνει κάποιος για να μάθει για τον ίδιο….Εξηγεί πως σχεδόν όλοι μας, προσπαθούμε να είμαστε κάτι άλλο απ΄ αυτό που είμαστε και έτσι αποφεύγουμε να δούμε τι είμαστε στην πραγματικότητα, βασικά θέλουμε να καλυτερέψουμε το «εγώ» μας… και αυτό πρακτικά έχει ως αποτέλεσμα να μη ζούμε πχ στο παρόν, ή μια ζωή να κυνηγάμε χίμαιρες κλπ κλπ! 😉

    ΑΦιλιά πολλά και τρυφερά και να έχεις μια υπέροχη βδομάδα! (μακριά από περισσευούμενους!) 🙂

    • Ο/Η Σούλη λέει:

      Σωστά, πολύ σωστά, Στεφανία μου! 🙂
      Η επαφή και γνώση, βέβαια, με τον εσωτερικό μας κόσμο προϋποθέτει τόλμη και σκληρή διεργασία, όχι με τεχνητά αλλά με ψυχικά όπλα και, εν τέλει. με «χειροπιαστά» αποτελέσματα που καθρεπτίζονται στο βλέμμα και αντανακλούν στο περιβάλλον.
      Σ΄ευχαριστώ για την ευχή σου (μακριά από περισσευούμενος) όσο κι αν πληθαίνουν και μας πλησιάζουν. Εμείς, επί τω έργω!!!
      ΑΦιλιά πολλάααα και σε σένα με Αγάπη 🙂
      Φρίντα

  19. Βλέποντας το βίντεο της ανάρτησης, μου ήρθε στη σκέψη το… «αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας»!

  20. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Και αυτόν τον υπέροχο κόσμο, πολλοί έχουν φροντίσει να τον ασχημίσουν… ευτυχώς «υπάρχει ελεύθερος χώρος για τις ελεύθερες ψυχές»!

    Καλό βραδάκι θα ευχηθώ! 🙂

  21. Και νά μαι και εγώ καθυστερημένα… σε μια τόσο πολύ φιλοσοφημένη συζήτηση γύρω από τον Νιτσε..τον Ζαρατούστρα τον Καζαντάκη.. τους δύο πρώτους μονο σαν ονόματα τους εχω ακουστά..πολύ βαθιά νοήματα για μενα… ομως τα αποθεύγματα του Νίτσε θα κρατήσω αυτό Μαγισσούλα μου ΜΑΘΕΤΕ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΑΓΑΠΑΤΕ….!!! και πρώτα τον εαυτό σας.. αυτό θα σας βοηθήσει να αγαπήσετε τους γύρω σας θα πρόσθετα εγώ…!!! τελικα από οτι διαβασα στα σχόλια μεχρι τωρα οι συπτώσεις απίστευτες..!!από τον Καζαντάκη έχω διαβάσει τον πειρασμό..η ασκητική του μου έχει εξάψει την περιέργεια .. θα ήθελα καποτε να το τολμήσω..Τι έμαθα παλι σήμερα που πέρασα!! ανέβηκα ένα σκαλοπάτι… και τι φωτογραφίες απόλαυσα..!! να είσαι καλά φίλη μου και να περασεις μια ομορφη εβδομαδα.. φιλακιααααα!!! 🙂 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Να τολμάς Ρούλα μου… να τολμάς να ρίχνεσαι στα βαθιά νερά (και ας μη ξέρεις κολύμπι!) και μπορώ να σε βεβαιώσω πως εσύ ειδικά θα καταλάβεις πολλά περισσότερα απ΄ότι φαντάζεσαι! 😉
      Έχεις πιάσει το σημαντικότερο… την Αγάπη, την αληθινή, όχι την λογοτεχνική… αλλά αυτή που κινεί βουνά!!!

      ΑΦιλιά πολλά, καλή και αγαπημένη μου φίλη! 🙂

  22. Ο/Η Hengeo λέει:

    Μια μεγάλη ψυχή μιλάει για μεγάλες ψυχές, σωστά; 🙂
    Πολύ όμορφο το βίντεο!
    ΑΦ!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Πολύ πολύ σωστά!
      Και να ξέρεις Γιώργο μου, πως μόνο αν έχεις μεγάλη ψυχή μπορείς να κατα-νοήσεις και ν’ αναγνωρίσεις τις υπόλοιπες μεγάλες ψυχές! 😉

      ΑΦ! πάντα πολύ τρυφερά! 🙂

  23. Ο/Η Zeta λέει:

    Πως τα καταφέρνω πάντα και έρχομαι τελευταία? Εντυπωσιασμένη καταρχήν με το «δέσιμο» που τα έχεις κάνει όλα τα παραπάνω Στεφανία μου. Μια σειρά από συμπτώσεις μεταξύ φιλοσόφων, μουσικής και γενεθλίων που «ακουμπούν» τέλεια πάνω στις φωτογραφίες σου.
    Το «Γίνε αυτό που είσαι!» μου αρέσει πολύ, τόσο μικρή και τόσο βαθιά φράση! Νιώθω μόνο μια μικρή λύπη, που τόσο σπουδαίοι φιλόσοφοι στερήθηκαν τη σοφία να δεχτούν 2 ευλογημένες αλήθειες της ζωής. Ο μεν τον Θεό κι ο δε την αγάπη προς τις γυναίκες. Τουλάχιστον υπάρχουν ακόμα αμφιβολίες και για τα δύο!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Μην ανησυχείς Ζέτα μου, και η ίδια σχεδόν πάντα τελευταία διαβάζω τις αναρτήσεις των φίλων μου και αυτό γιατί προφανώς έχουμε και άλλες (πολλές) δουλειές! χαχαχαχα! 😉

      Τώρα πάμε στα σοβαρά… Ο Νίτσε όπως και Καζαντζάκης δεν είναι άθεοι, είναι άθρησκοι, τεράστια διαφορά… δλδ δεν ασπάζονται τον τρόπο που οι θρησκείες όλου του κόσμου, αντιμετωπίζουν τον άνθρωπο… ανά τους αιώνες. Πιστεύουν στο άνθρωπο και κατά την γνώμη μου, πολύ καλά κάνουν!!! Αλλά και οι δυο, όντος, δεν τρέφουν πολύ εκτίμηση στις γυναίκες και αυτό (κατά την ταπεινή μου πάλι γνώμη) είναι από φόβο… η ζωή μού έδειξε πως συνήθως φοβάσαι κάτι που δεν γνωρίζεις ή δεν θέλεις να γνωρίσεις!!! 😉

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και πάμε τώρα στις δουλειές μας!!! 😉

  24. Ο/Η xristin λέει:

    Ο Νίτσε δεν διαβάζεται εύκολα.Πρέπει να έχεις πιστεύω την ικανότητα να εμβαθύνεις στην φιλοσοφία του γιατί αλλιώς καταλήγεις σε επιπόλαιη επαφή με την φιλοσοφία του και στην ικανοποίηση να μπορείς να χρησιμοποιείς φράσεις κλισέ του φιλοσόφου χωρίς να καταλαβαίνεις ποια ιστορική η βαθύτερα ανθρώπινη ανάγκη ήταν αυτή που τον ώθησε να τις γράψει.
    Τις προϋποθέσεις για μια φιλοσοφική κατανόηση του Νίτσε δεν τις έχω και δεν ντρέπομαι να το πω.
    Παρόλα αυτά κατάφερα να γνωρίσω τον Νίτστε μέσω του……Γιάλομ!(όπως βλέπεις πήγα μέσω Λαμίας) όταν διάβασα το βιβλίο του «Όταν έκλαψε ο Νίτσε».Μεγάλο σουξέ στην εποχή του(2000) και δεν μπορούσε να μου ξεφύγει.Στεφανία,οφείλω να ομολογήσω ότι συγκλονίστηκα από το βιβλίο γιατί ο Γιάλομ κατάφερε να με κρατήσει με κομμένη την ανάσα μέχρι τέλους.
    Στο μυθιστόρημα αφενός μεν γνώρισα τον Νίτσε άνθρωπο καθώς βασίζεται σε πραγματικές πηγές,όπως οι επιστολές του Νίτσε και άλλες πηγές οπότε αν και μυθιστόρημα έχει στοιχεία αληθοφάνειας,αφετέρου δε με έβαλε με έναν απλό τρόπο στον κόσμο της ψυχανάλυσης.

    Υ.γ
    Νομίζω Στεφανία ότι ο Γιάλομ θα έπρεπε να πάρει ειδικό βραβείο για την ικανότητα του να μας κάνει να καταλάβουμε την σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στον θεραπευτή και τον θεραπευόμενο και όταν δε ο θεραπευόμενος τυγχάνει να είναι ο Νίτσε…..ε τότε…….η συνέχεια στο βιβλίο.χα,χα,χα,χα
    Αυτά και τις φιλούρες μου

  25. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Καλημέρα Χριστίνα μου!
    Μπορώ να καταλάβω τι εννοείς όταν μιλάς για κατα-νόηση… βλέπεις συνήθως οι περισσότεροι από μας όταν διαβάζουμε φιλοσοφία ή ψυχολογία κατανοούμε λογικά, δλδ λέμε, «ναι έτσι είναι ωραία τα λέει» και μένουμε εκεί και φυσικά επειδή όλο αυτό είναι πολύ επιφανειακό, ξεχνιέται αμέσως! Αντίθετα αν κάτι που θα διαβάσουμε μας κάνει αυτό που λέω, «κλικ» δεν το αφήνουμε να μας φύγει τόσο εύκολα, παρατηρούμε την επίδραση που έχει πάνω μας, πρακτικά, καθημερινά και αυτό μας δίνει ενέργεια για μεγαλύτερη ακόμα έρευνα, είναι σαν να έχει πέσει ένας σπόρος που σιγά-σιγά μεγαλώνει μέσα σου και κάποια στιγμή ανθίζει!… Κάπως έτσι λειτούργησε με μένα ο Νίτσε στα 15 μου, πραγματικά μου έδωσε το έναυσμα να διαβάσω και άλλους πολλούς φιλοσόφους και ψυχολόγους, ίσως γιατί από πολύ μικρή δεν μάσαγα, ότι μου έλεγαν, ήθελα να μάθω περισσότερα… και μαθαίνω ακόμα, ευτυχώς! 😉
    Χαίρομαι για το σχόλιο σου, γιατί από καιρό έχω εντοπίσει και σε σένα, το «σαράκι» του ψαξίματος! 😉

    ΑΦιλιά καρδιάς πάντα! ❤

  26. Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

    Τώρα, τι να πω για τούτη την ανάρτηση…Ότι και να πω, λίγο θα μου φανεί. Εξαιρετικό πως πάντρεψες εικόνες απο τα βουνο σου, με αποφθεγματά του Νίτσε και τον μεγάλο μας Καζαντζακη…Να πω πως για τον Ζαρατουστρα είχα ακούσει δεν ήξερα ομως τι πρόσωπο είναι και που απαντάται, όσο για τις δυο φράσεις που κράτησα…´´τον ήλιο που κάνει ακόμα και τον πιο φτωχό ψαρά να κωπηλάτει με χρυσα κουπιά και πως ´´αυτός που κατέχει λίγα, πολυ λιγότερο κατεχεταί´. Πόσο αληθινά. Ηρεμία ψυχής και φουρτούνιασμα (brainstorming δηλαδή) μυαλού, τούτο το πόστο σου μαγισσούλα μου. Σε υπέρ-ευχαριστούμε, εμείς οι πιο αδαείς και μικρότεροι (λέμε τώρα, πριν λίγες μερες είχα γνεθλια και αισθάνομαι ότι…γερνάω, χαχαχαχα).:))

  27. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Κατ’ αρχάς ΧΡΟΝΙΑ ΣΟΥ ΠΟΛΛΑ ευτυχισμένα, φωτεινά και χαρούμενα! ❤

    Οι δυο φράσεις που κράτησες Κατερίνα μου, είναι και αυτές που κράτησα επίσης και η ίδια… όπως και "ευλογημένη η σεμνή μας φτώχεια" …πόσο δύσκολο μάς είναι να παραμένουμε σεμνοί σε ότι μας συμβαίνει και πόσο βαθιά μπορούν να πάνε αυτά τα λόγια στις δύσκολες εποχές που ζούμε… έτσι δεν είναι; 😉
    Καλό μας κάνει να φουρτουνιάζουμε λιγάκι και το μυαλουδάκι μας!!!
    Και να ξέρεις, είμαστε αδαείς μόνο αν το επιτρέψουμε στους εαυτούς μας….

    ΑΦιλιάαααααααααααααααααααα καρδιάς πάντα! 🙂

Σχολιάστε

