Επίκτητος.

0951675001381779073

ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ

Ο Επίκτητος (50 – 138 μ.Χ. ) ήταν Έλληνας στωϊκός φιλόσοφος που γεννήθηκε στην Ιεράπολη της της Φρυγίας. Ήταν δούλος και ζούσε στη Ρώμη, αλλά κάποια στιγμή κατάφερε – δεν ξέρουμε πώς- να ζει ελεύθερος. Έγινε φιλόσοφος και διώχθηκε από τη Ρώμη εξαιτίας σχετικού διατάγματος του Δομιτιανού. Πήγε μετά στη Νικόπολη της Ηπείρου, όπου ίδρυσε φιλοσοφική σχολή. Μεταξύ των μαθητών του συγκαταλέγεται ο ιστορικός Φλάβιος Αρριανός, ο πραγματικός καταγραφέας των φιλοσοφικών του απόψεων, καθώς ο ίδιος δεν άφησε κανένα σύγγραμμα (όπως και ο Σωκράτης!). Ήταν ανάπηρος από το ένα πόδι, δεν ξέρουμε όμως πώς ακριβώς το έπαθε, κάποιοι λένε ότι έτσι γεννήθηκε, άλλοι ότι του το έσπασε σκόπιμα ο κύριός του.

Ο Επίκτητος, (εδώ το έργο του) αν και δεν άφησε κανένα γραπτό έργο, σκιαγράφησε με τη ζωή του το μονοπάτι προς την ευτυχία, την ολοκλήρωση και την ηρεμία. Στο κείμενο που ακολουθεί παρουσιάζονται κάποια αποσπάσματα της διδασκαλίας του, όπως τα κατέγραψε ο μαθητής του Φλάβιος Αρριανός.

ΟΙ ΔΕΚΑ ΣYΜΒΟΥΛΕΣ ΤΟΥ ΕΠΙΚΤΗΤΟΥ

1) Ασχολήσου μόνο με τις δικές σου υποθέσεις.

Επικέντρωσε την προσοχή σου αποκλειστικά σε αυτό που αληθινά σε αφορά, και προσπάθησε να είσαι σαφής, ότι αυτό που ανήκει στους άλλους είναι αποκλειστικά δική τους υπόθεση και καθόλου δική σου. Αν το κάνεις αυτό, θα είσαι άτρωτος από κάθε μορφής πιέσεις και εξαναγκασμούς και δεν πρόκειται ποτέ κανείς να σου βάλει φραγμό.

2) Οι επιθυμίες και οι αποστροφές μας είναι άστατοι αφέντες.

Η επιθυμία μάς προστάζει να σπεύσουμε να αποκτήσουμε αυτό που επιθυμούμε. Η αποστροφή μας προτρέπει να αποφύγουμε τα πράγματα που μας απωθούν. Τυπικά, όταν δεν αποκτάμε αυτό που θέλουμε απογοητευόμαστε, και όταν μας συμβαίνει αυτό που μας προκαλεί αποστροφή, είμαστε δυστυχισμένοι.

3) Δες τα πράγματα όπως ακριβώς είναι.

Οι καταστάσεις δεν ανέρχονται στο επίπεδο των προσδοκιών μας. Τα γεγονότα συμβαίνουν με τον τρόπο που συμβαίνουν. Οι άνθρωποι συμπεριφέρονται με τον τρόπο που συμπεριφέρονται. Αγκάλιασε αυτό που σου τυχαίνει. Άνοιξε τα μάτια σου. Δες τα πράγματα όπως ακριβώς είναι, έτσι ώστε να αποφύγεις τις ψευδαισθήσεις και τον πόνο από ψευδείς προσκολλήσεις προς τα πράγματα και από καταστροφές που μπορούν να αποφευχθούν.

434px-Epicteti_Enchiridion_Latinis_versibus_adumbratum_(Oxford_1715)_frontispiece4) Τα γεγονότα δεν μπορούν να μας βλάψουν, αλλά οι απόψεις μας γι’ αυτά μπορούν.

Τα ίδια τα πράγματα δεν μας βλάπτουν ή δεν μας εμποδίζουν. Ούτε και οι άλλοι άνθρωποι μας εμποδίζουν. Το πώς βλέπουμε τα πράγματα αυτά είναι κάτι διαφορετικό. Αυτά που μας δημιουργούν το πρόβλημα είναι οι στάσεις μας και οι αντιδράσεις μας απέναντί τους. Έτσι, ακόμα και ο θάνατος από μόνος του δεν είναι κάτι το σπουδαίο. Η αντίληψή μας γύρω από το θάνατο, η ιδέα μας ότι ο θάνατος είναι φοβερός, είναι αυτή που μας προκαλεί τρόμο. Μη σε τρομάζει ο θάνατος ή ο πόνος. Να σε τρομάζει ο φόβος για το θάνατο και για τον πόνο.

5) Δεν κερδίζεις τίποτα με το να κατακρίνεις τον εαυτό σου ή τους άλλους.

Οι απαίδευτοι άνθρωποι από συνήθεια κατακρίνουν τους άλλους για τις δικές τους ατυχίες. Οι άνθρωποι που έχουν αρχίσει να αποκτούν κάποια παιδεία κατηγορούν τον εαυτό τους. Εκείνοι που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στη σοφία αντιλαμβάνονται ότι η πρόθεση τού να κατηγορεί κανείς κάτι ή κάποιον είναι ανοησία, και ότι με το να κατακρίνει κανείς είτε τους άλλους είτε τον εαυτό του δεν κερδίζει τίποτα.

6) Αποδέξου τα γεγονότα όπως συμβαίνουν.

Μη ζητάς ή περιμένεις να συμβούν τα γεγονότα όπως θα τα ήθελες. Αποδέξου τις καταστάσεις όπως πραγματικά συμβαίνουν. Με αυτόν τον τρόπο είναι δυνατό να υπάρξει γαλήνη.

epiktetus7) Η καλή ζωή είναι η ζωή της εσωτερικής γαλήνης.

Το πιο βέβαιο δείγμα μιας ανώτερης ζωής είναι η ηρεμία. Η ηθική πρόοδος έχει σαν αποτέλεσμα την απελευθέρωση από την εσωτερική ταραχή. Μπορείς να σταματήσεις να δυσφορείς για τούτο και για κείνο. Είναι πολύ καλύτερα να πεθάνεις από την πείνα χωρίς να σε βαραίνουν η λύπη και ο φόβος, παρά να ζεις πλούσια γεμάτος ανησυχία, φόβο, καχυποψία και ασυγκράτητη επιθυμία.

8) Όπως σκέφτεσαι, αυτό γίνεσαι.

Απόφευγε να προσδίδεις εύπιστα στα γεγονότα δύναμη και σημασίες που δεν έχουν. Παράμεινε ήρεμος. Τα πολυπράγμονα μυαλά μας πάντα προτρέχουν να βγάλουν συμπεράσματα, κατασκευάζοντας κι ερμηνεύοντας σύμβολα εκεί που δεν υπάρχουν.

9) Μείνε έξω από τις δαγκάνες της φλυαρίας.

Δεν είναι ανάγκη να περιορίζεσαι σε υψηλά, ή φιλοσοφικά θέματα πάντα, αλλά να έχεις υπόψη σου ότι η κοινή φλυαρία που την παίρνουν για αξιόλογη συζήτηση, έχει διαβρωτικό αποτέλεσμα πάνω στον ανώτερο σκοπό που έχεις. Όταν φλυαρούμε για μηδαμινά πράγματα, γινόμαστε οι ίδιοι μηδαμινοί, γιατί η προσοχή μας απορροφάται από μηδαμινότητες. Γίνεσαι εκείνο στο οποίο αφιερώνεις την προσοχή σου. Ειδικά, απόφευγε να κατηγορείς, να επαινείς ή να συγκρίνεις τους ανθρώπους.

10) Πρόσεχε το σώμα σου.

Σεβάσου τις ανάγκες του σώματός σου. Φρόντισε το σώμα σου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, προάγοντας την υγεία και την ευημερία σου. Δώστου το κάθε τι που του είναι απόλυτα αναγκαίο, συμπεριλαμβανομένης υγιεινής τροφής και ποτού, αξιοπρεπών ενδυμάτων και θερμής και άνετης κατοικίας. Ωστόσο, μη χρησιμοποιείς το σώμα σου σαν ευκαιρία επίδειξης ή πολυτέλειας.

*Από το βιβλίο «Επίκτητος – Η τέχνη του ζην»,
Σάρον Λέμπελ, Εκδ. Πύρινος Κόσμος

Πηγή

http://antikleidi.com/2015/09/27/epiktitos_10simvoules/

epictetus

Είχα ακουστά για τον Επίκτητο, αλλά δεν τον είχα μελετήσει αρκετά και μου έκανε εντύπωση πόσο τα λεγόμενα του βρήκαν ανταπόκριση μέσα μου, έτσι αποφάσισα να μοιραστώ μαζί σας την παραπάνω ανάρτηση… καλή σας μελέτη!

.

*

*

About Άιναφετς

To Άιναφετς είναι το ανάποδο του ονόματος Στεφανία και μ’ αυτό εμφανίζεται ως “μάγισσα Άιναφετς” σε ιστορίες του “Παραμυθά.
This entry was posted in Διάφορα. Bookmark the permalink.

49 Responses to Επίκτητος.

  1. Ο/Η katinaki λέει:

    5 και 8 συμφωνώ απόλυτα. Ειδικά με το 8. Καλό σαββατοκύριακο μαγισσούλα

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Καλό Σαββατοκύριακο Κατινάκι μου και με γαλήνη πάνω απ΄όλα!
      Όσο για τις σκέψεις, η περασμένη ανάρτηση, νομίζω πως βοηθάει! 😉

      ΑΦιλιά πολλά πολλά, ξενιτεμένο μου! 🙂

  2. Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

    Γνώριζα την Επικτήτεια φιλοσοφία, με βάση την οποία επιλέγεις να εστιάσεις και να χαρείς για αυτά που έχεις, παρά να στεναχωριέσαι και να δίνεις σημασία σε αυτά που δεν έχεις. Έτσι, πολλές φορές στο τέλος μιας χρονιάς, κάνω μια λίστα με τα δέκα πράγματα τα οποία «εχω¨ και για τα οποία είμαι ευγνώμων και χαρούμενη στη ζωή μου, είναι πραγματικά πολύ αισιόδοξο και σε γεμίζει ενέργεια και ευγνωμοσύνη!
    Το 4 με προβληματίζει, αν πχ μείνω ανάπηρος σε ατύχημα ή με χτυπήσει κεραυνός δεν είναι ότι το γεγονός δεν θα με επηρεάσει, απλά η δύναμη της ψυχής μου θα «πει» πόσο θα γίνει αυτό, ή για πόσο, θα το κάνει. Το γεγονός όμως πάντα επηρεάζει.
    Όπως και στο Κατινάκι, μου αρέσει και ασπάζομαι πολύ το «ότι σκέφτεσαι είσαι», που είναι και η απάντηση στο πόσο αφήνεις το γεγονός τελικά να σε επηρεάσει…Το 9 απλά μου θύμισε Καβάφη…Σε φιλώ γλυκά, μαγισσούλι μου!
    (Α! Ασχετο: Ταινία για το Γιόκα, περίεργη αλλά εξαιρετική σκηνοθετικά: «Chappie»,την είδα χτες!Δεν ξέρω τα γούστα του Κωνσταντίνου βέβαια και ελπίζω να μην παρεμβαίνω αδιάκριτα κάθε φορά με τις προτασεις μου,αλλά ο σκηνοθέτης της θεωρείται πολύ ταλαντούχος και η ¨ματιά» του είναι πολύ φρέσκια σε τούτη την ταινία!) (εδώ κλείνει το άσχετο σεντονάκι). Αφιλακιαααααα!!!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Κατ’ αρχάς καλά κάνεις και μου συστήνεις ταινίες για τον γιόκα… τώρα αν τις βλέπει δεν ξέρω γιατί το παιδάκι μου είναι απ΄ αυτά που τηλεφωνούν στη μανούλα τους, μόνο αν κάτι σοβαρό τους συμβεί… άρα… κατάλαβες! 😛

      Πάμε τώρα στον θέμα μας, μου αρέσει που κάθε φορά που μου δίνετε τον αριθμό της αρεσκείας σας, αναγκάζομαι να ξαναδιαβάσω το κείμενο και κάθε φορά που το διαβάζω, βαθαίνει και η κατανόηση μου!
      Για το 4 θα προσθέσω και κάτι που είχε πει ένας τραπεζίτης (!), «Δεν υπάρχουν απελπιστικές καταστάσεις, αλλά άνθρωποι απελπισμένοι απ΄τις καταστάσεις»!
      Δλδ. η οπτική γωνία του καθενός διαφέρει, ανάλογα απ΄ την οικογενειακή και κοινωνική του διαμόρφωση!
      Το 4 είναι επίσης εξαιρετικό γιατί σου εξηγεί για τον φόβο, που έχει τη βάση του στον φόβο του θανάτου…
      Όλες οι συμβουλές είναι εξαιρετικές και θέλουν μελέτη! 😉

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και σου αφιερώνω το 6 με πολύ Αγάπη! 🙂

  3. Ο/Η nikiplos λέει:

    ΑΦΣ, καλησπέρα… Πολύ ενδιαφέρουσες οι 10 συμβουλές… Εντούτοις εκείνη η 8 ήταν που με άγγιξε περισσότερο… πόσο γινόμαστε οπαδοί των δικών μας σκέψεων και σιγά, σιγά ακόλουθοι… δέσμιοί των…
    ΑΦΣ από τον ΑΦΣ…

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Καλώς τον ΑΦΣ! 😉
      Συμφωνώ για το 8 και μάλιστα όταν διάβαζα αυτή την συμβουλή, είδα πόσο σημαντικά είναι αυτά που λέει και ο Κρισναμούρτι για την σκέψη… (η προηγούμενη ανάρτηση)!
      Όταν όμως έχουμε επίγνωση των σκέψεων μας, νομίζω πως δεν κινδυνεύουμε να γίνουμε δέσμιοι τους, έτσι δεν είναι;

      ΑΦιλιά απ’ την ΑΦΣ! 🙂

  4. Ο/Η syros2js λέει:

    Πολύ χαίρομαι κάθε φορά που έχω το χρόνο να απολαύσω τις φιλοσοφικού περιεχομένου αναρτήσεις σου!!! Είναι από τις θεματολογίες που λατρεύω! 🙂
    Χωρίς να βάζω το χέρι μου στη φωτιά, έχω την εντύπωση πως κάποιος δούλος που είχε απελευθερώσει (ο Νέρωνας ίσως? Με ερωτηματικό…) είχε αγοράσει τον Επίκτητο και μετά από βασανιστήρια, του κατέστρεψε το πόδι προκειμένου να τον κάνει να χάσει την υπομονή και τη στωικότητά του…
    Σκοπός του ήταν να διδαχθεί ο άνθρωπος πώς θα είναι ελεύθερος…
    Σε πολλά συμφωνώ… Σε άλλα πάλι, όχι! Νομίζω είμαι αρκετά συναισθηματική για ορισμένες από τις συμβουλές του… 😉
    Αγκαλιά και πολλά φιλάκια, μαγισσούλα!!!
    Καλό μήνα!!!
    ❤ ❤ ❤

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Ναι Γιάννα μου και η ίδια διάβασα για τις «φήμες» σχετικά με το πόδι τού Επίκτητου αλλά βλέπεις όπως και με τον Σωκράτη δεν ξέρουμε ακριβή γεγονότα μια και δεν έγραψαν οι ίδιοι, ξέρουμε μόνο τι έγραψαν οι μαθητές τους, όπου σίγουρα πολλά «πέρασαν» απ’ τις προσωπικές τους απόψεις… 😉
      Σε ποια δεν συμφωνείς; 😎
      Νομίζεις πως ο συναισθηματισμός εμποδίζει την κατανόηση; (Γιατί προσωπικά νομίζω πως ναι!) 😉

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και να έχουμε έναν όμορφο και ελεύθερο μήνα! 🙂

  5. Ο/Η Φλώρα λέει:

    Σοφότατοι κανόνες ζωής.
    Μακάρι να έχουμε τη σοφία να τις υιοθετήσουμε στη ζωή μας.

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Στο χέρι μας είναι Φλώρα μου, ν’ ακούσουμε με την καρδιά μας, τις συμβουλές του Επίκτητου.. έτσι νομίζω! 😉
      Ένας φίλος μου, όταν ήταν βαριά άρρωστος στο νοσοκομείο (εσύ μπορείς να ξέρεις τι σημαίνει αυτό…) είχε βάλει ένα ταμπελάκι πάνω απ΄ το κρεβάτι του, όπου έγραφε:
      «Συμβουλές δεν δέχομαι, λάθη μπορώ να κάνω και μόνος»…

      ΑΦιλιά πάντα καρδιάς! 🙂

  6. Ο/Η eleniplus λέει:

    Τώρα τελευταία δεν έχω πολύ χρόνο, όπως ξέρεις. Είμαι τυχερή που τη μέρα που μπόρεσα να αφιερώσω λίγα λεπτά για μια βόλτα στα αγαπημένα μου blogs έπεσα πάνω σε αυτό το κείμενο!
    Φιλιά πολλά
    Καλημέρα
    https://myfortysomethingworld.wordpress.com/

  7. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Και η ίδια χαίρομαι Ελένη μου, που βρήκες τον χρόνο να επισκεφτείς την όμορφη παρεούλα μας και που έπεσες πάνω σ’ αυτό το κείμενο! 😉
    Καλή ξεκούραση σου εύχομαι και να έχεις ένα γαλήνιο Σαββατοκύριακο!

    ΑΦιλιά πολύ πολύ τρυφερά! 🙂

  8. Ο/Η dodo λέει:

    Ευχαριστώ για το σημερινό- με πήγε πίσω στις αναζητήσεις των χρόνων της εφηβείας: βασανιστικά ερωτήματα και αβέβαιες απαντήσεις 😉

  9. Ο/Η nikoletakr λέει:

    Πολύ ωραίο και εξαιρετικά ενδιαφέρον!
    Μου αρέσουν ιδιαίτερα αυτές οι αναρτήσεις σου!
    καλησπέρα Στεφανία μου!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Έτσι είναι τα φιλοσοφημένα κορίτσια Νικολέτα μου, τους αρέσουν οι συμβουλές, ειδικά όταν είναι και πρακτικά χρήσιμες! 😛

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και καλό Σαββατοκύριακο! 🙂

  10. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Είπα dodoula μου, να βασανίσουμε (πάλι!) λίγο το μυαλό μας και να θυμηθούμε τα νιάτα μας, μια και οι σημερινοί έφηβοι δεν πολυενδιαφέρονται για τις συμβουλές του Επίκτητου… και φυσικά ούτε καν για τις δικές μας! 😉
    Προσωπικά δεν βρήκα τις συμβουλές καθόλου βασανιστικές, αντιθέτως εξαιρετικά πρακτικές! 😉

    ΑΦιλιά και να έχουμε ένα ήρεμο Σαββατιάτικο απογευματάκι! 🙂

  11. Ο/Η aristea k λέει:

    Και πολύ καλά έκανες μαγισσούλα μου!
    Κι εγώ δεν έχω διαβάσει για τον Επίκτητο παρά μόνο όσα έχουν πέσει στην αντίληψή μου, στο διαδίκτυο.Χρονολογικά να σκεφτείς τον είχα για πιο παλιό!
    Οι σκέψεις του θυμίζουν ανατολική σοφία έτσι;
    Κάποιες από αυτές μου θύμισαν βουδισμό. Και φεύγω πιο ήρεμη!
    Φιλάκια πολλά♥

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Έτσι ακριβώς είναι Αριστέα μου, όντος θυμίζει Ανατολική φιλοσοφία, γι αυτό και αρέσει σε όσους λειτουργούν και με την καρδιά… ❤
      Οι Δυτικοί λατρεύουν τη σκέψη που είναι καθαρά νοητική λειτουργία… είδες και πώς έδεσε με την προηγούμενη μου ανάρτηση περί "σκέψης"! 😉

      ΑΦιλιά πολλά και τρυφερά μαζί μ ένα ήρεμο βραδάκι! 🙂

  12. Ο/Η Άννα... λέει:

    Πρέπει επειγόντως να δουλέψω το 4 και το 7. Καλά και το 10 στο κομμάτι υγιεινής τροφής, αλλά αφού πρώτα τελειώσω το κουβαδάκι με το παγωτό που έχω στην κατάψυξη!
    Καλό Σαββατοκύριακο!
    Μπιζού!

  13. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Κοίτα Άννα να βιαστείς να τελειώσεις το κουβαδάκι παγωτού γιατί έρχονται κρύα και μόνο τότε σε συμβουλεύω ν’ ασχοληθείς με το 4 και το7! 😛
    Καλή μας Κυριακή!

    ΑΦιλιά και πολλά μπιζούδια! 🙂

  14. Ο/Η fantra13 λέει:

    Τι ωραία αυτη η δημοσίευση, όχι μόνο γιατί γνωρίσαμε λίγο καλύτερα τον Επίκτητο αλλά και γιατί βρήκαμε μαζεμένες πολλές από τις συμβουλές του – κι αυτό χάρη σ’ εσένα! 🙂

    Στην τωρινή φάση της ζωής μου θα ‘θελα να διαβάσω Επίκτητο, νομίζω θα μου ‘κανε καλό.

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Συγνώμη Φανή μου που άργησα να σου απαντήσω αλλά θα καταλάβεις που έμπλεξα αν διαβάσεις το τι γράφω στο «ξωτικό» πιο κάτω! 😉
      Βλέπεις και εκείνη όπως και εσύ θέλησε να διαβάσει πιο πολλά για τον Επίκτητο και δες σε τι κείμενο έπεσε! χαχαχα! 😀

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και να έχουμε μια φιλοσοφημένη βδομάδα! 🙂 (Α=Αληθινά)

      • Ο/Η fantra13 λέει:

        Και μόνο που μου απάντησες προσωπικά σ’ ευχαριστώ! Όσον αφορά το κείμενο που άρεσε στο ξωτικό: Χμμμ…. πειράζει που όσα διάβασα δε μου φαίνονται όλα τόσο παράλογα;!;! 🙂 Φιλιά κι από ‘μένα!

        • Ο/Η Άιναφετς λέει:

          Με το ξωτικό Φανή μου, γνωριζόμαστε και εκτός blogging… και βασικά έχουμε έναν χιουμοριστικό κώδικα επικοινωνίας! 😛
          Φυσικά και δεν είναι και τόσο παράλογο το συγκεκριμένο κείμενο, μόνο που προσωπικά νομίζω, πως μπορεί κανείς να έχει οικογένεια και η φιλοσοφία να μην είναι μόνο μπλα-μπλα 😉 αλλά τρόπος ζωής! Επίσης είναι γνωστό αιώνες τώρα, η θέση της γυναίκας στην κοινωνία…. ευτυχώς τα πράγματα αρχίζουν και αλλάζουν, με μικρά βήματα αλλά σταθερά! 😉

          ΑΦιλιά και πάω επί τέλους να σε διαβάσω στο σπιτικό σου! 🙂

  15. «…Ωστόσο, μη χρησιμοποιείς το σώμα σου σαν ευκαιρία επίδειξης ή πολυτέλειας»
    Το βρίσκω πολύ επίκαιρο, και θα πρόσθετα «μη χρησιμοποιείς την ύλη σου…»
    Όλα τα αποσπάσματα που έβαλες είναι αφορμή για να δουλέψουμε τον εαυτό μας και να τον βελτιώνουμε διαρκώς.
    Υπέροχη η έρευνα σου Στεφανία μου και ευχαριστούμε για το μοίρασμα!
    Τέτοια σκονάκια σοφίας μας χρειάζονται. Να αντιγράφουμε στις εξετάσεις που δίνουμε στην καθημερινότητά μας.
    Φιλιά πολλά και καλή Κυριακή να έχεις!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Αχ! ναι Μαρία Κ. μου, τα θυμάμαι αυτά τα σκονάκια που τόσο αθώα φτιάχναμε τότε όταν έπρεπε να δώσουμε εξετάσεις… και ποιος θα μας έλεγε πως μετά από πολλά πολλά πολλά χρόνια θα τα χρειαζόμασταν όλοι μας πάλι… είναι απίστευτο πόσο εύκολα μας παίρνει από κάτω…και από την άλλη πάλι, αυτά τα πεσίματα, μας δυνάμωσαν και έτσι μάθαμε να διακρίνουμε τα λόγια Αγάπης και τις συμβουλές καρδιάς! ❤

      ΑΦιλιά με μια μεγάλη αγκαλιά κατανόησης! 🙂

  16. Ο/Η pote-pote tin kiriaki λέει:

    Νομίζω συμφωνώ με όλα εκτός απ’το 6.Μου αρέσει πολύ να ανοίγω το blog και να βλέπω τόσο διαφορετικές κι ενδιαφέρουσες αναρτήσεις 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Τι λέει το 6;
      Μήπως μας συμβουλεύει να μην προσδοκούμε;
      «Ευλογημένος αυτός που δεν προσδοκά, δεν θα απογοητευτεί ποτέ» . Βούδας και Χριστός! 😉
      Ξέρω πόσο δύσκολο μας είναι να δεχόμαστε τις καταστάσεις όπως είναι… αλλά με τα χρόνια μαθαίνει κανείς πως μόνο έτσι βρίσκει κανείς γαλήνη… βλέπεις, πάντα θέλουμε κάτι άλλο απ΄αυτό που είναι… και αυτή είναι η πηγή της δυστυχίας μας… 😉

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και γαληνεμένα! 🙂

      • Ο/Η pote-pote tin kiriaki λέει:

        Είναι πολύ δύσκολο,ειδικά για μένα που ειμαι και λίγο αγχώδης! Πάντα αισθάνομαι ότι θα μπορούσα να κάνω και κάτι ακόμα..Γι’αυτο δεν έχω ησυχία!Ο πατέρας μου συχνά μου λέει μία φράση κάποιου σοφού «Μην αγχώνεσαι γι’αυτα που γίνονται και γι’αυτά που δεν γίνονται».

  17. Ο/Η Φρίντα λέει:

    Τελικά, αγαπημένη μου μαγισσούλα, οι μεγάλοι φιλόσοφοι μπορεί η αφετηρία της συλλογιστικής τους να ξεκινά από διαφορετικό ερέθισμα ή προσέγγιση, καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα. Στην ανάγκη του «ευ ζειν».
    Τον δε Επίκτητο τον γνώριζα μόνο ως όνομα. Σ’ ευχαριστώ και για τις ιστορικές σημειώσεις που παρέθεσες.
    Καληνύχτα και καλή και δημιουργική εβδομάδα, με Ααγάπη και γλυκά φιλιά 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Είδες τελικά Φρίντα μου, που πολλοί φιλόσοφοι συγκλίνουν σε πολλά, ο τρόπος έκφρασης διαφέρει και σίγουρα πολλά απ’ τα λεγόμενα τους, «σκουντούν» και προκαλούν! 😉
      Πολλές εκπλήξεις με περίμεναν γνωρίζοντας καλύτερα τον Επίκτητο… διάβασε και το σχόλιο του ξωτικού… 😛

      ΑΦιλιά πολλά πολλά πάντα με όλη μου την Ααγάπη! 🙂

  18. Και τι ωραίο που θα ήταν όλες αυτές οι συμβουλές να μην ήταν μονάχα συμβουλές αλλά και ο τρόπος ζωής.
    Ονειρεύομαι έναν τέτοιο κόσμο.
    Καλά έκανες και μοιράστηκες την όμορφη αυτή ανάρτηση μαζί μας μαγισσούλα μου.
    Να είσαι καλά και να έχεις μια όμορφη εβδομάδα 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Δεν είναι στο χέρι μας Μαρινάκι μου, οι συμβουλές να γίνουν πράξεις; … αν το θελήσουμε πραγματικά, μπορούμε! 😉
      Χαίρομαι όταν οι αναρτήσεις μου, αγγίζουν και προβληματίζουν!

      ΑΦιλιά πολλά και πάντα τρυφερά! 🙂

  19. Ο/Η lefti λέει:

    Τον Επίκτητο μου τον «γνώρισε» συμφοιτητής σε μία προσπάθεια βοήθειας πάνω σε συγκριτική ανάλυση λογοτεχνικού κειμένου…μια και τότε…πολλάαα χρόνια πριν…δεν ξέραμε την τύφλα μας από Αρχαίους..να το κάνω πιο προσωπικό καλύτερα, δεν ήξερα την τύφλα μου από Αρχαίους τελειώνοντας το Λύκειο.Βλέπεις οι Έλληνες Αρχαίοι ξεφύτρωναν συνέχεια με τις φιλοσοφίες τους σε Αγγλικά/Αμερικάνικα κείμενα και οι καθηγητές τότε θεωρούσαν δεδομένο/αυτονόητο πως γνωρίζαμε..
    Όπως και να ‘χει η ανάρτηση σου μου άρεσε πολύ γιατί Έλληνας μεν αγγίζει τον Ανατολικό τρόπο σκέψης δε και συνεχίζει να μου αρέσει..
    Ακολουθώ αβίαστα και τις δέκα – το 6 μου πήρε κάποια χρόνια αλλά πλέον έχω μάθει..και προσπαθώ να τα περάσω και στο γιο μου μέσα από την καθημερινότητα μας που ολοένα και κάτι προκύπτει..με τη στάση μου γιατί αυτή δίνει το παράδειγμα καλύτερα από οποιαδήποτε κουβέντα, για να ζήσει μια όσο (το δυνατόν) πιο ισορροπημένη/ακομπλεξάριστη ζωή γίνεται μεγαλώνοντας..
    Καλό βράδυ Στεφανία μου, καλό φθινόπωρο να έχουμε και πολλά πολλά ΑΦιλιά💋‍💋‍💋‍💋‍💋‍

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Καλώς την Ελευθερία μου! 🙂
      Φυσικά και όταν τελειώνουμε το σχολείο ξέρουμε ελάχιστα… ίσως ευτυχώς γιατί πολύ αργότερα έχουμε την ωριμότητα κατα-νόησης!
      Σίγουρα και οι δέκα συμβουλές πρέπει να είναι τρόπος ζωής μας και η 6 είναι μάθημα ζωής που συνήθως «έρχεται» μετά από πολλές κατραπακιές! 😉
      Συμφωνώ πως ο καλύτερος δάσκαλος για τα παιδιά μας, είναι η δική μας στάση απέναντι στη ζωή, το λυπηρό όμως είναι που το σχολείο και η κοινωνία δεν βοηθούν στο να μεγαλώσουν τα παιδιά μας χωρίς «εγώ»…

      ΑΦιλιά πάντα καρδιάς και εύχομαι σε όλη την οικογένεια σου ένα δυναμικό και δημιουργικό Φθινόπωρο! 🙂

  20. Ο/Η Π.......Ξωτικό λέει:

    Πάνω που είχα μελετήσει την ανάρτηση κι ετοιμαζόμουν να σου πώ πως το 2 το έχω φιλοσοφήσει πολύ και πόσο συμφωνώ με το 8 κ.λ.π κ.λ.π
    λέω δεν διαβάζω πρώτα και το λίνκ που έβαλες (πολύ καλό και αναλυτικότερο) και πέφτω πάνω στο :

    «Δεν ήταν υπέρ του γάμου και των παιδιών. Ο γάμος μπορεί να ήταν καλός σε μια κοινωνία σοφών ανδρών, αλλά με την επικρατούσα κατάσταση που είναι σα να βρίσκεσαι σε μάχη διαρκώς, μάλλον θα αποσπάσει τον φιλόσοφο από την υπηρεσία του Θεού. Ο γάμος θα μας βγάλει τις χειρότερές μας πλευρές, έλεγε ο Επίκτητος. Πίστευε πολύ στην φιλία, αλλά δεν πίστευε με τίποτα ότι μπορούν δύο σύζυγοι να είναι φίλοι. Ο γάμος, έλεγε, είναι μια τρομερή διάσπαση από την καλή ζωή. Το να ασχολείσαι καθημερινά με μικροπράγματα και με το να ασχολείσαι με τι κάνει το παιδί σου (αν έφαγε ή όχι) αν είναι άρρωστος ο άντρας σου κλπ είναι σκέτη αγγαρεία. Η συνεχής συναισθηματική προσοχή που απαιτείται από τους συζύγους συνεχώς είναι μεγάλο βάρος. Οι σοφοί δεν πρέπει να ανησυχούν και να ασχολούνται με τις ασήμαντες λεπτομέρειες της οικογενειακής ζωής. Στη μόνη περίπτωση που ήταν υπέρ του γάμου ήταν μεταξύ 2 φιλοσόφων, όπως στην περίπτωση του Κράτη και της Ιππαρχίας (Κυνικών φιλοσόφων) που ζούσαν λιτά, χωρίς σπίτι ή υπάρχοντα, ζώντας στους δρόμους, χωρίς να αναλώνονται σε τσακωμούς για το ποιος θα πλύνει τα πιάτα.»

    εντάξει άσε με τώρα δεν χρειάζεται άλλο σχόλιο εεεεε 🙂 🙂 🙂 🙂

    μ’έφτιαξες εντελώς λέμεεεε 🙂 🙂 🙂

    Αφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφ
    φφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφφ

    🙂 🙂 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Χαχαχα! Το ΤΕΛΕΙΟ! 😀
      Να ζητήσω πρώτα όμως συγνώμη απ’ τους φίλους σχολιαστές που προηγούνται γιατί απαντώ πρώτα σε σένα και σ’ αυτή την τέλεια άποψη!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      «Ο γάμος θα είχε νόημα σε μια κοινωνία σοφών ΑΝΔΡΩΝ», λέει ο σοφός Επίκτητος.. χαχαχα! 😛
      Και εμείς (οι άσχετες) αν δεν είχαμε όλους τους καθημερινούς μπελάδες.. (πχ έχει γεμίσει μυρμήγκια το δωμάτιο +το κρεββάτι μου/μας) και η αφεντιά «μου», αντί να βάλει σκούπα φιλοσοφεί με το ξωτικούλι της! χαχαχαχα! 😀
      Τρελαίνομαι σου λέωωωωωωωωωωωωωωωω! 😀

      Μέγας φαλλοκράτης ο σοφός όπως εξάλλου και όλοι οι αρχαίοι μας φιλόσοφοι!!! χοχοχο! 😉

      Μόλις το διάβασα στον «σοφό» μου σύζυγο και φυσικά ενθουσιάστηκε!
      Χίλια ευχαριστώ για το πρωινό γέλιο… πάω τώρα να βάλω σκούπα! 😛

      ΑΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦιλιά πολύ πολύ σοφά! 🙂

      ΥΓ: Δες πχ πόσοι άνδρες σχολιάζουν τα σοφά κείμενα που βάζω??????????????

  21. Ο/Η me (maria) λέει:

    Χμμμ…πάλι σε σκέψεις μας βάζεις και είναι και η ώρα περασμένη!
    Παρά το ακατάλληλο της ώρας όμως, εκείνο το 4 με δυσκολεύει πολύ…είναι κάποια γεγονότα που σου αλλάζουν τη ζωή κι ας σκέφτεσαι εσύ ό, τι να ‘ναι!!
    Φιλιά πολλά και καλό ξημέρωμα!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Για να δούμε, για να δούμε Μαρία (me) τι λέει αυτό το 4! 😉

      «Τα ίδια τα πράγματα δεν μας βλάπτουν ή δεν μας εμποδίζουν. Ούτε και οι άλλοι άνθρωποι μας εμποδίζουν. Το πώς βλέπουμε τα πράγματα αυτά είναι κάτι διαφορετικό. Αυτά που μας δημιουργούν το πρόβλημα είναι οι στάσεις μας και οι αντιδράσεις μας απέναντί τους. Έτσι, ακόμα και ο θάνατος από μόνος του δεν είναι κάτι το σπουδαίο. Η αντίληψή μας γύρω από το θάνατο, η ιδέα μας ότι ο θάνατος είναι φοβερός, είναι αυτή που μας προκαλεί τρόμο. Μη σε τρομάζει ο θάνατος ή ο πόνος. Να σε τρομάζει ο φόβος για το θάνατο και για τον πόνο».

      Κατ΄ αρχάς νομίζω πως είναι απ΄ τις σοβαρότερες συμβουλές του Επίκτητου και επειδή μιλάει και για τον θάνατο, σίγουρα αυτό δεν μας είναι καθόλου εύκολο…
      Έχουμε όμως δει όλοι μας, πόσο διαφορετικά ο καθένας μας αντιμετωπίζει τα γεγονότα στη ζωή του και αυτό έχει σχέση με την διαμόρφωση μας, την οικογενειακή και την κοινωνική, έτσι αυτό που μας δημιουργεί πρόβλημα είναι οι αντιλήψεις μας και ο φόβος και ο πόνος που αυτές μας προκαλούν και αυτές καλούμαστε ν’ αναθεωρήσουμε…
      ‘Οχι όμως νυχτιάτικα αλλά με καθαρό νου και με ηρεμία!!! 😛

      ΑΦιλιά πολλά πολλά με καλό και γαλήνιο βραδάκι! 🙂

      • Ο/Η me (maria) λέει:

        Ναι, σίγουρα ο καθένας μας αντιμετωπίζει τα γεγονότα διαφορετικά…αλλά κάποια γεγονότα όπως και να τα αντιμετωπίσουμε, δεν παύουν να είναι γεγονότα που επηρεάζουν τη ζωή μας.
        Αν αύριο, πάρει φωτιά το σπίτι μου και μείνω άστεγη, όπως και να το σκεφτώ το γεγονός δε θα αλλάξει.
        Άστεγη θα συνεχίσω να είμαι!
        Λάθος το πάω?

  22. Παράθεμα: Συνήθειες που με κάνουν να χαμογελώ | ονειρα παραμυθιου

  23. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Kαλά το πας… και το ερώτημα σου, είναι πολύ σωστό! 😉
    Απλά νομίζω, πως ο Επίκτητος εννοεί, πως αν χάσω η ίδια το σπίτι μου ή μπουν πχ κλέφτες και μου ξαφρίσουν τα πάντα, αλλιώς θα αντιδράσω εγώ και αλλιώς η αδελφή μου που αρνείται να μπει στο σπίτι γιατί αισθάνεται ότι το «μαγάρισαν»… και στον θάνατο του πατέρα μας, αλλιώς αντέδρασα εγώ αλλιώς ο αδελφός μου, αλλιώς η μητέρα μου, το γεγονός της κλοπής και του θανάτου ήταν ακριβώς το ίδιο για όλους…. η ψυχολογική αντιμετώπιση αλλάζει! 😉

    «Δεν υπάρχουν απελπιστικές καταστάσεις, υπάρχουν άνθρωποι απελπισμένοι από τις καταστάσεις»… νομίζω πως είναι απ΄τα πιο σοφά πράγματα που έχω ακούσει! 😛

    ΑΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦΦ! 🙂

  24. Ο/Η katoapotinakropoli.blogspot.gr λέει:

    Διαχρονικές οι διδαχές του Επίκτητου, αναρωτιέμαι πως θα ήτανε ο κόσμος μας και πως θα είχε διαμορφωθεί η ανθρώπινη κοινωνία αν οι άνθρωποι είχαμε ¨»δουλέψει» με τον εαυτό μας, μελετώντας και εφαρμόζοντας όσα οι αρχαίοι φιλόσοφοι μας δίδαξαν (από τα ελάχιστα που διασώθηκαν βεβαίως)……ο Επίκτητος πάντως με έχει εντυπωσιάσει…..εκεί στο 10 έχω ένα ζόρι , με τα υπόλοιπα είμαι σε μελέτηκαι αγώνα διαρκείας…..

  25. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Συμφωνώ πως ο κόσμος θα ήταν πολύ καλύτερος αν ξεκινώντας απ’ το σχολείο μας είχαν μάθει πώς να «δουλεύουμε» ψυχολογικά τον εαυτό μας! 😉

    Τώρα για το 10, νομίζω πως αν το σώμα μας, παρουσιάζει διάφορα προβλήματα, είναι γιατί σωματοποιούμε τα προβλήματα μας…
    «Το σώμα φωνάζει αυτό που σωπαίνει το στόμα» ! 😛
    Για δες αν δεν βαριέσαι μια απ΄ τις αγαπημένες μου αναρτήσεις!

    https://ainafetst.wordpress.com/2012/01/24/%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%AF%CE%B1/

    ΑΦιλιά και καλό μας Κυριακάτικο βραδάκι! 🙂

  26. Ο/Η Katerina koko λέει:

    Μου άρεσε το αφιέρωμα στον Επικτητο, Στεφανία μου, πολύ λίγα ήξερα γι’ αυτόν, συμφωνώ με όλα αλλά το «7) Η καλή ζωή είναι η ζωή της εσωτερικής γαλήνης» με συγκινεί γιατί το προσπαθώ. Κρίμα που δεν έχουν σωθει έργα του. Σπουδαία μυαλά, που δεν μάθαμε ακόμα να τα μελετάμε.
    Ήταν μια ωραία ευκαιρία και απόψε για μένα, και σ’ ευχαριστώ, φίλη μου!
    Να είσαι καλά και να έχεις ένα όμορφο και γλυκό ξημέρωμα!
    Φιλιά πολλά με μια μεγάλη ζεστή αγκαλιά!:))❤️

  27. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Και η ίδια Κατερίνα μου, ελάχιστα γνώριζα και επειδή τα λεγόμενα του με βρίσκουν σύμφωνη, θέλησα να μοιραστώ μαζί σας αυτή την ανακάλυψη-μελέτη… φυσικά και είναι κρίμα που δεν σώζεται τίποτα δικό του γιατί οι μαθητές τις περισσότερες φορές παραφράζουν τη διδασκαλία των σοφών δασκάλων τους, αυτός είναι ένας απ΄τους λόγους που μελετώ τον Κρισναμούρτι, γιατί όλη του η διδασκαλία σώζεται ακέραιη! 😉

    ΑΦιλιά με πολύ πολύ Αγάπη! ❤

  28. Ο/Η charismavros λέει:

    Έχω πάντα την απορία αν όσοι δίνουν συμβουλές τις τηρούν…δεν έχουμε και τον Επίκτητο να τον ρωτήσουμε αν όλη αυτή η διάθεση απέναντι στη ζωή ήταν εκ γεννητής ή επίκτητη.

  29. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Δεν ξέρω τι έκανε ο Επίκτητος και όσοι φιλόσοφοι δεν έγραψαν οι ίδιοι αλλά οι μαθητές τους… αλλά σίγουρα ξέρω το πώς έζησε ο Κρισναμούρτι που είχα και την τύχη να συναντήσω αρκετές φορές! 😉

    Το πιο εύκολο πράγμα στη ζωή είναι να φιλοσοφείς και το δυσκολότερο, να κάνεις πράξη αυτά που λες-πρεσβεύεις… νομίζω, πως τ’ άτομα που έχουν μια ροπή προς την ψυχοφιλοσοφία είναι εκ γενετής…απλά αναγνωρίζουν αυτό που ήδη έχουν μέσα τους! 😛

    ΑΦ! πολλά πολλά καρδιάς! 🙂

Σχολιάστε

