«Σπουδαιογέλοιον»…

3197062981_a4b8a60d6d

 

Οι ‘Ελληνες ανέκαθεν είχαν χιούμορ και αυτό φαίνεται να μας σώζει ακόμα και σε δύσκολους καιρούς.

Τα Αρχαία Ελληνικά ανέκδοτα είναι πνευματώδη και διδακτικά. Μας χαρίζουν το γέλιο, αλλά μας εκφράζουν και το Αρχαίο Ελληνικό πνεύμα στην πιο χαριτωμένη του μορφή.

 

κατάλογοςp

.

Τα περισσότερα προέρχονται από τον – 4ο αιώνα.
Τότε πλάστηκε η λέξη «σπουδαιογέλοιον» που σήμαινε την αστεία πλευρά, ακόμα και των πιο σοβαρών γεγονότων της ζωής.

Τα Αρχαία Ελληνικά ανέκδοτα, δεν είναι συγκεντρωμένα σ’ ένα συγκεκριμένο αρχαίο κείμενο. Θα τα βρούμε διασκορπισμένα σε έργα του Πλουτάρχου, στις βιογραφίες του Διογένη του Λαέρτιου, στο Ανθολόγιο του Στοιβαίου, στα αστεία του Ιεροκλή και αλλού.
.
Απολαύστε μερικά:
.
Έλεγε ο Θαλής σε μια συντροφιά, ότι ο θάνατος δεν διαφέρει σε τίποτα απ’ τη ζωή.
Κάποιος τότε τον ρώτησε:
– Αφού είναι έτσι, τότε γιατί δεν προτιμάς τον θάνατο;
Ο φιλόσοφος απάντησε:
– Ακριβώς γιατί δε διαφέρει από τη ζωή!
.
Σε κάποιον που έλεγε ότι η ζωή είναι άσχημη, ο Διογένης ο Κυνικός είπε:
– Άσχημη δεν είναι η ζωή. Άσχημη είναι η άσχημη ζωή!
.
Ένας φλύαρος κουρέας, ρώτησε τον βασιλιά της Μακεδονίας, Αρχέλαο:
– Πως θες να σε κουρέψω;
Ο Αρχέλαος απάντησε:
– Σιωπηλός!
.
Κάποιος ρώτησε τον Θεμιστοκλή:
– Τι θα ήθελες να ήσουν; Αχιλλέας ή Όμηρος;
Ο Θεμιστοκλής ρωτά κι αυτός:
– Εσύ τι θα ήθελες να ήσουν; Νικητής στους Ολυμπιακούς Αγώνες, ή αυτός που αναγγέλλει τα ονόματα των νικητών;
.
Ο Δημοσθένης έπιασε έναν να τον κλέβει. Ο κλέφτης προσπάθησε να δικαιολογηθεί:
– Δεν ήξερα ότι αυτό που έκλεβα είναι δικό σου…
Κι ο Δημοσθένης του είπε:
– Γνώριζες ωστόσο πολύ καλά, ότι δεν ήταν δικό σου!
Τα παραπάνω είναι μια επιλογή από εδώ.

.

κατάλογος

.
Είναι γνωστό πως ο Διογένης, όπως και ο Σωκράτης είχαν χιούμορ, γι αυτό και διάλεξα μερικά από τα «σπουδαιογέλοια» τους!

Διογένης

Eίπε κάποιος στον κυνικό φιλόσοφο Διογένη: «Οι συμπολίτες σου σε καταδίκασαν σε εξορία». Και ο φιλόσοφος απάντησε: «Κι εγώ τους καταδίκασα να μένουν στον τόπο τους».
Ο Διδύμων, οφθαλμίατρος της εποχής εξετάζει το μάτι μιας κοπέλας. Ο Διογένης περνώντας από δίπλα τον βλέπει. Γνωρίζοντας ο Διογένης ότι ο Διδύμων είναι τύπος ερωτύλος, του λέει: «Πρόσεξε Διδύμωνα, μήπως εξετάζοντας τον οφθαλμόν, φθείρεις την κόρην».

Ο Διογένης μια μέρα, ζητούσε ελεημοσύνη από ένα άγαλμα. Όταν οι μαθητές του τον ρώτησαν γιατί κάνει κάτι τέτοιο απάντησε: «Εξασκούμαι στο να μην απογοητεύομαι από την αναισθησία των ανθρώπων».

Ένας μοχθηρός άνθρωπος ήθελε να προφυλάξει το σπίτι του από κάθε κακό. Προς τούτο τοποθέτησε στην πόρτα μια επιγραφή που έλεγε: «Κανένα κακό μη μπει στο σπίτι αυτό». Ο Διογένης διαβάζοντας την επιγραφή παρατήρησε: «Μα ο ιδιοκτήτης του σπιτιού από που θα μπει;»

Όταν είδε ο Διογένης κρατικούς ταμίες να έχουν πιάσει κάποιον που είχε κλέψει ένα μπουκάλι, παρατήρησε: «Οι μεγάλοι κλέφτες έχουν συλλάβει το μικρό κλέφτη».

Ένας φαλακρός έβριζε τον Διογένη. Ο φιλόσοφος γύρισε και του είπε: «Δεν σου ανταποδίδω τις βρισιές, αλλά θα ήθελα να πω ένα «μπράβο» στις τρίχες σου, γιατί απαλλάχτηκαν από ένα κακορίζικο κεφάλι».

Κάποτε ο Διογένης φώναζε: «Ελάτε εδώ άνθρωποι!!!» Και όταν μαζεύτηκαν πολλοί, τους κυνήγησε με το μπαστούνι του λέγοντας: «Ανθρώπους κάλεσα, όχι καθάρματα!».

.

3327769354_3753dd0810_o

.
Σωκράτης

Κάποιος χωρίς λόγο στην Αγορά κλώτσησε τον Σωκράτη, χωρίς όμως εκείνος να αντιδράσει καθόλου. Ένας μαθητής του απόρησε πώς ανέχτηκε κάτι τέτοιο κι εκείνος τον ρώτησε: «Αν σε κλωτσήσει εσένα ένας γάιδαρος θα τον πας στα δικαστήρια;».

Ένας φτωχός πλησίασε τον Σωκράτη και του είπε: «Θέλω να γίνω μαθητής σου, αλλά δεν έχω τίποτε, το μόνο που μπορώ να σου προσφέρω είναι ο εαυτός μου». Ο Σωκράτης του απαντά: «Δεν καταλαβαίνεις λοιπόν ότι μου δίνεις το πιο σπουδαίο πράγμα;».

Ρώτησε κάποιος τον Σωκράτη αν είναι Αθηναίος κι εκείνος απάντησε: Δεν είμαι ούτε Αθηναίος ούτε Ελληνας. Είμαι πολίτης του Κόσμου».

Η παραπάνω επιλογή είναι από εδώ.

.

3251344893_a414902ecf_o

.
Οι παραπάνω μάσκες είναι του Mark H. Adams και λεπτομέρεις από εδώ

.

 Μη χάνουμε λοιπόν το χιούμορ μας, γιατί η ζωή δεν είναι άσχημη.
Άσχημη είναι, η άσχημη ζωή!
Διογένης
*

*

*
About Άιναφετς

To Άιναφετς είναι το ανάποδο του ονόματος Στεφανία και μ’ αυτό εμφανίζεται ως “μάγισσα Άιναφετς” σε ιστορίες του “Παραμυθά.
This entry was posted in Διάφορα. Bookmark the permalink.

34 Responses to «Σπουδαιογέλοιον»…

  1. Ο/Η fantra13 λέει:

    Πω πω πανέξυπνα, υπέροχα, διαχρονικά! Θα μπορούσαν να έχουν ειπωθεί κι από πνευματώδεις ανθρώπους του σήμερα. Ευχαριστούμε που τα μοιράστηκες μαζί μας! 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Το «σπουδαιογέλοιον» Φανή μου, είναι πανέξυπνο και υπέροχο, γιατί είναι διαχρονικό και ευτυχώς για τον πλανήτη μας, πνευματώδεις άνθρωποι, δεν έλειψαν ποτέ! 😉

      ΑΦιλιά ζεστά στην Ολλανδία και απ’ το παγωμένο μου βουνό! 🙂

  2. Ο/Η Tzina Varotsi λέει:

    πνευματώδη!.. και πώς να μην είναι άλλωστε..
    φιλιά Στεφανία μου.. (χιονίζει εκεί;) 🙂

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Νομίζω Τζίνα μου, πως με τα πνευματώδη αστεία ή αλλιώς ευφυολογήματα, δεν σκας στα γέλια, αλλά σου αφήνουν ένα τρυφερό χαμόγελο! 😉
      Χθες είχαμε 3-4 βαθμούς με χιονόνερο, σήμερα που και που είχαμε και λίγο ηλιάκο!

      ΑΦιλιά με πολλά πολλά χαμόγελα! 🙂

  3. Ο/Η syros2js λέει:

    Για να μπορείς να κάνεις χιούμορ (και να το δέχεσαι!), πρέπει να έχεις κάνει καλή «προεργασία» στο πνεύμα σου!
    Πραγματικά, υπέροχα τα παραπάνω λόγια! Εύστοχα και απολαυστικά!
    ΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΜΟΥΤΣ πολλά, μαγισσούλα μας! Πολλά και γελαστά!!!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Μα φυσικά Γιάννα μου, και εμείς όλοι εδώ μέσα, είμαστε οι καλύτεροι καλλιεργητές του πνεύματος! 😛

      Πολλά γελαστά ΑΦιλιά σας στέλνω και δεν ξεχνώ τον σύντροφο! 🙂 🙂

  4. Ο/Η aristea k λέει:

    Υπέροχη ανάρτηση Στεφανία μου!
    Λάτρεψα από μικρή ότι είχε να κάνει με την αρχαία Αθήνα του 4ου αιώνα, εξάλλου αρχαία- ιστορία-κείμενα ήταν τα δυνατά μου χαρτιά στο σχολείο! Αχ τι προγόνους είχαμε και πώς καταντήσαμε!
    Γέλασα πολύ και το ευχαριστήθηκα με τη ψυχή μου!
    Και φεύγοντας πήρα τούτο μαζί μου:
    Άσχημη δεν είναι η ζωή. Άσχημη είναι η άσχημη ζωή!

    Σε φιλώ γλυκά και ζεστά!♥

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Η ζωή Αριστέα μου, ήταν πάντα όμορφη και ξέρω πως συμφωνείς! 😉
      Εμείς την ασχημίζουμε με την πλεονεξία και την αχαριστία μας!

      Κουκουλώνομαι με τα ζεστά φιλιά σου και σου ανταποδίδω πολλά ΑΦιλιά καρδιάς! 🙂

  5. Ο/Η cocooning cat λέει:

    Τρομερά ενδιαφέρουσα ανάρτηση και φυσικά πνευματώδη όλα τους! Ξεχωρίζω ιδιαίτερα το Διογένη στον οποίο αποδίδεται και μια άλλη φοβερή ατάκα. Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος πήγε να τον συναντήσει αφού έτρεφε θαυμασμό για την προσωπικότητά, του απηύθηνε την ερώηση: «Τι χάρη θες να σου κάνω;»
    Κι ο Διογένης ατάραχος απάντησε: «Σταμάτα να μου κρύβεις τον ήλιο!»

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Χαίρομαι Παναγιώτα μου, όταν χρησιμοποιούμε τη λέξη πνευματώδη για τ’ αστεία που έλεγαν οι πρόγονοι μας, γιατί όντος είναι έξυπνα! 😉
      Την ατάκα του Διογένη, την θυμάμαι συχνά και μάλιστα την έχω πει και σε κάποιον κάποια στιγμή, όταν μου έκρυψε τον ήλιο και όχι μόνο:
      «Μη μου στερείς αυτό που δεν μπορείς να μου δώσεις»!

      Πολλά πολλά ΑΦιλιά σου στέλνω με πολύ Αγάπη! 🙂

  6. Ο/Η nasia λέει:

    Χιούμορ με σοφία ,γιατί τα σημερινά ανεκδοτα είναι με βλακεια!
    Καληνυχτα Άιναφετς!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Ο πατέρας μου και ο Παραμυθοσύντροφος μου, έχουν ένα κοινό, τους αρέσουν τα έξυπνα ανέκδοτα που σε κάνουν και γελάς… εδώ το «σπουδαιογέλοιον» δεν συγρκίνεται ούτε με το πιο έξυπνο ανέκδοτο της εποχής μας! 😛

      Καλό μας βραδάκι Νάσια μου, με πολλά πολλά χαμογελαστά ΑΦιλιά! 🙂

  7. Ο/Η me (maria) λέει:

    Άσχημη είναι η άσχημη ζωή!!
    Ακριβώς αυτό!
    Το χιούμορ είναι απαραίτητο για μια καλή ζωή και μας το χάρισες απόψε άφθονο!
    Φιλιά πολλά και καλό ξημέρωμα!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Έτσι ακριβώς Μαρία (me) μου, η ζωή είναι όμορφη και ειδικά όταν δεν χάνουμε το χιούμορ μας… γιατί άσχημη μπορεί να είναι μόνο η άσχημη ζωή, τόσο απλό! 😉

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και πολύ χαμογελαστά! 🙂

  8. Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

    Χα! Πιο πολυ γέλασα με το ανέκδοτο με τις…τρίχες!
    Το χιούμορ στις δυσκολες ώρες μιας άσχημης ζωης Ηλίας της ζωής γενικότερα, ειναι πράγματι απαραίτητο.
    Εκει που «δουλεύω» τωρα τα παντα γινονται για ενα χαμόγελο. Σε μια ζωή,που κάποιες φορές είμαι άσχημη ζωη… 😉

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Ναι Κατερίνα μου, φαίνεται πως οι «τρίχες» πάντα ήταν μια ευκαιρία για να κάνει κανείς χιούμορ! 😉
      Εμένα μου άρεσε επίσης και ο φλύαρος κουρέας, που όταν ρωτήθηκε πώς να κουρέψει κάποιον, του είπαν «σιωπηλά»! 😛

      Το χαμόγελο ενός άρρωστου παιδιού, όπως σίγουρα θα εισπράττεις στη δουλειά σου μια και είναι το ζητούμενο, σίγουρα δεν συγκρίνεται με τίποτα στη ζωή και είναι η μοναδική Αλήθεια!

      ΑΦιλιά καρδιάς σου στέλνω με μια τεράστια ζεστή αγκαλιά! 🙂

  9. Ο/Η ekfrasou λέει:

    Πολυ ενδιαφερουσα αναρτηση Στεφανια μου
    Ευχαριστουμε για οσα μοιραστηκες μαζι μας
    Καλο πσκ να εχεις

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Χαίρομαι που σου άρεσε Κική μου!
      Χαρά μου, είναι να μοιράζομαι ότι με συγκινεί και με κάνει να χαμογελώ! 😉

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και εσύ επίσης να έχεις ένα όμορφο Σ/Κ από αύριο! 🙂

  10. Ο/Η dodo λέει:

    Ωραία, γελαστή συλλογή αρχαιοτήτων 😉

  11. Ο/Η Thalassenia λέει:

    Εκτός από τις ξεχωριστές και διδακτικές αναρτήσεις σου μου αρέσει που κάθε Χριστούγεενα χιονίζει στο μπλογκόσπιτό σου ! ! !

    Καλές γιορτές μαγισούλα με όλους τους αγαπημένους σου.
    Φιλιά θαλασσένια.

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Καλώς την! 🙂
      Τόσα χρόνια που γνωριζόμαστε θαλασσένια μου, κάθε Χριστούγεννα χιονίζει στο blog μου και κάθε χρόνο που δεν χιονίζει και στο βουνό μου, ευχαριστώ την φύση που το αναβάλει ή που το ξεχνά, γιατί το χιόνι για μας, όπως ξέρεις, είναι τεράστιο πρόβλημα!!! 😛
      Το χιονάκι που βλέπεις μου το «εγκατέστησαν» όταν πριν 6 χρόνια, μου άνοιξαν αυτό το blog, τώρα κυκλοφορούν και Άγ. Βασίληδες με έλκηθρα και αλεξίπτωτα που ανεβοκατεβαίνουν πάνω στα σχόλια, προχωρά η τεχνολογία, σε αντίθεση με τόσα άλλα που μας πάνε πολύ πίσω!!! 😉

      ΑΦιλιά πολύ πολύ τρυφερά και καλές γιορτές και σε σένα! 🙂

  12. Ο/Η Κλαυδία λέει:

    Θαυμασμός και σεβασμός σ΄αυτό το αρχαιοελληνικό ποιοτικό χιούμορ, στην ξεκάθαρη φιλοσοφημένη σκέψη….Υπέροχη ανάρτηση Στεφανία μου εύχομαι καλές γιορτές με υγεία και χαρές !!!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Και είδες Κλαυδία μου, πόση ανάγκη έχουμε για ποιότητα… ποιότητα παντού και ειδικά στο χιούμορ! 😉
      Χαίρομαι που σου άρεσε το παραπάνω «σπουδαιογέλοιον» των προγόνων μας, προσωπικά πάνω από κάθε τι μου άρεσε η λέξη που χρησιμοποιούσαν για τις έξυπνες ατάκες τους! 😛

      ΑΦιλιά πολλά πολλά και εύχομαι και εσύ να έχεις τις γιορτές που επιθυμείς! 🙂

  13. Ο/Η Επικουρος λέει:

    Στεφανία μου, δεν θα τα έλεγα ανέκδοτα, αλλά μια προσπάθεια ευφυών ανθρώπων, να απαντήσουν με χιούμορ και να επισημάνουν τα παράδοξα της κοινωνίας που ζουν και την παραδοξότητα των ανθρώπων. Πάντα υπήρχαν και οι μεν και οι δε. Μόνο που σήμερα πλεονάζουν σε ανυπέρβλητο βαθμό οι δε και λείπουν αφόρητα οι μεν…
    Να χαμογελάτε και να μοιράζετε γνώση και αγάπη από εκεί ψηλά!
    Φιλιά!

    • Ο/Η Άιναφετς λέει:

      Εμείς όμως Ευάγγελε μου, έχουμε καταφέρει να έχουμε γύρω μας αρκετούς ευφυείς φίλους και ας είναι χιλιόμετρα μακριά μας και ας χανόμαστε κατά καιρούς, εμείς ξέρουμε πως είμαστε «εκεί»… 😉

      ΑΦιλιά καρδιάς απ΄ το ηλιόλουστο και πανέμορφο Ναύπλιο! 🙂

  14. Ωραία, χρήσιμα και διαχρονικά!

  15. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Μας αρέσουν αυτά τα ευφυολογήματα γιατί είναι και χρήσιμα και διαχρονικά, αλλά πιο πολύ γιατί μας θυμίζουν ποιοι είμαστε και τι είμαστε!

    ΑΦιλιά πολλά και χαμογελαστά! (Α=Αληθινά) 🙂

  16. Ευτυχώς που έχουμε την αρχαία μας κληρονομιά να πορευόμαστε Στεφανία μου. Γιατί μαζί με το χιούμορ, χάσαμε και τον πολιτισμό μας. Φαντάζεσαι αν μάθαινε ο Σωκράτης πως σήμερα του κάνουν like αντί να τον μελετήσουν;
    Πολύ καλή ανάρτηση Στεφανία! Δεν ήξερα παρά ελάχιστα απ’ αυτά που αναφέρεις. Θα το ψάξω περαιτέρω και στους συνδέσμους που δίνεις.
    Αφιλιά γιορτινά και χιονισμένα 🙂

  17. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Δεν ξέρω Μαρία Κ. μου, κατά πόσο και πόσο πλέον η αρχαία μας κληρονομιά «δουλεύει» στο υποσυνείδητο του Έλληνα… 😦
    Βρίσκομαι στο Ναύπλιο με μια φίλη που θεωρείται απ΄ τις καλύτερες ξεναγούς και οι συζητήσεις μας καθώς περνάμε από Νεμέα, Μυκήνες, μου βγάζουν μια θλίψη για το τι απέγινε το «Ελληνικό πνεύμα» είναι και η ανάρτηση με τον απίστευτο τίτλο «σπουδαιογέλοιον» και με βρίσκει πολύ πολύ σκεπτική ως προς το μέλλον αυτής της χώρας… 😉
    Χαίρομαι που θα ψάξεις και τα links που παραθέτω, έτσι σίγουρα θα έχεις και πιο ολοκληρωμένη αίσθηση! 😉

    ΑΦιλιά πολύ τρυφερά απ΄ το πανέμορφο Ναύπλιο! 🙂

  18. Ο/Η roula1smaragdenia λέει:

    Χαίρομαι Μαγισσούλα μου καθε φορα που έρχομαι εδώ γιατί καλλιεργώ το πνεύμα μου.. μου αρεσει που το κανω.. και εννοείται οτι δεν ηξερα για τις πνευματώδεις απαντήσεις των αρχαίων σοφών μας.. ενα χαμογελο στα χειλη μου εβαλαν 🙂 …θα ξαναπερασω για τα να δω τα λινκ που εβαλε.. καλο σου ξημερωμα φιλη μου να περνας ομορφα στη βόλτα σου…φιλακιααα πολλααα!:) ❤

  19. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Πίσω πάλι στο βουνό μου το ηλιόλουστο αλλά πολύ πολύ παγωμένο! 😉
    Ευτυχώς που υπάρχουν οι πνευματώδεις ατάκες των προγόνων μας, γιατί δεν μπορώ να πω πώς ακούμε αυτές τις μέρες κάτι πραγματικά έξυπνο… οι περισσότεροι κάνουν φτηνή κρητική! 😛

    ΑΦιλάκια πολλά πολλά Ρούλα μου! 🙂

  20. Ο/Η Maria Kat λέει:

    Απίστευτα όλα αλλα το αγαπημένο μου ήταν αυτό:
    «Σε κάποιον που έλεγε ότι η ζωή είναι άσχημη, ο Διογένης ο Κυνικός είπε:
    – Άσχημη δεν είναι η ζωή. Άσχημη είναι η άσχημη ζωή!»

    Διδακτικότατο…με λίγα λόγια… επιλέγεις τη ζωή που θα ζήσεις 😉

  21. Ο/Η Άιναφετς λέει:

    Α! ναι!!! 😀
    Η Ζωή είναι αυτή που είναι και εμείς είμαστε αυτοί που την χρωματίζουμε, έτσι καλά θα κάνουμε να φροντίσουμε την παλέτα μας! 😉

    ΑΦιλιά πάντα καρδιάς στην μικρή σοφή μου φίλη! 🙂

Σχολιάστε

