«What is learning?
Probably most of us have not
even asked that question,
or if we have asked it,
our response has been from tradition,
which is accumulated knowledge,
a knowledge that functions with skill
or without skill to earn our daily living.
*******************
«Τι σημαίνει μαθαίνω;
Προφανώς οι περισσότεροι από μας ούτε καν
έθεσαν αυτό το ερώτημα
ή αν το ρωτήσαμε,
η απάντηση μας, έρχεται από την παράδοση,
που είναι συσσωρευμένη γνώση,
μια γνώση που λειτουργεί με ικανότητες
ή χωρίς την ικανότητα να κερδίσουμε την καθημερινότητα μας.
.
.
This is what one has been taught,
for which all the usual schools,
colleges, universities, etc. exist.
Knowledge predominates,
which is one of our greatest conditionings,
and so the brain is never free from the known.
It is always adding to what is already known,
and so the brain is put into a straitjacket of the known
and is never free to discover a way of life
that may not be based on the known at all.
************************
Αυτό είναι που έμαθε κάποιος,
απ΄όλα τα συνηθισμένα σχολεία,
κολέγια, πανεπιστήμια κλπ που υπάρχουν.
Η γνώση υπερισχύει,
που είναι μια από τις μεγαλύτερες διαμορφώσεις μας
και έτσι ο εγκέφαλος δεν είναι ποτέ ελεύθερος από το γνωστό.
Πάντα προσθέτει σε ότι ήδη είναι γνωστό
και έτσι ο εγκέφαλος μπαίνει σε ένα ζουρλομανδύα του γνωστού
και δεν είναι ποτέ ελεύθερος να ανακαλύψει ένα τρόπο ζωής
που μπορεί να μη βασίζεται καθόλου στο γνωστό.
.
.
The known makes for a wide or narrow rut
and one remains in that rut
thinking there is security in it.
That security is destroyed by the very finite known.
This has been the way of human life up to now.
Knowledge is the past always.
Is there a way of acting without the enormous weight
of humanity’s accumulated knowledge?
There is.
It is not learning as we have known it;
it is pure observation – observation
which is not continuous
and which then becomes memory,
but observation from moment to moment.
********************
Το γνωστό οδηγεί σε ένα ανοιχτό ή στενό αυλάκι
και κάποιος παραμένει σε αυτό το αυλάκι
πιστεύοντας πως μέσα σε αυτό υπάρχει ασφάλεια.
Αυτή η ασφάλεια καταστρέφεται από το περιορισμένο γνωστό.
Αυτή έχει υπάρξει μέχρι στιγμής η ανθρώπινη ζωή.
Η γνώση είναι πάντα το παρελθόν.
Υπάρχει ένας τρόπος δράσης χωρίς το τεράστιο βάρος
της ανθρωπότητας που συσσωρεύει γνώση;
Υπάρχει.
Δεν είναι μάθηση όπως την έχουμε μάθει,
είναι καθαρή παρατήρηση- παρατήρηση
που δεν είναι συνεχής
και που τότε γίνεται μνήμη,
αλλά παρατήρηση από στιγμή σε στιγμή.
.
.
The observer is the essence of knowledge
and one imposes on what one observes
that which one has acquired through experience
and various forms of sensory reaction.
The observer is always manipulating
that which it observes,
and what it observes is always reduced to knowledge.
So one is always caught
in the old tradition of habit-forming.
So learning is pure observation
– not only of the things outside you but also
of that which is happening inwardly;
to observe without the observer.»
Jiddu Krishnamurti
«Letters to the School»
vol.1 pp28-29
********************
Ο παρατηρητής είναι η ουσία της γνώσης
και κανείς επιβάλλει σε αυτό που παρατηρεί
αυτό που κανείς έχει αποκτήσει μέσα από την εμπειρία
και από διάφορες μορφές αισθητήριας αντίδρασης.
Ο παρατηρητής πάντα χειραγωγεί
αυτό που παρατηρεί
και αυτό που παρατηρεί πάντα ανάγεται σε γνώση.
Έτσι κανείς πάντα πιάνεται
στη παλιά παράδοση της κατασκευής- παράδοσης.
Επομένως η μάθηση είναι καθαρή παρατήρηση
– όχι μόνο από εξωτερικά πράγματα αλλά επίσης
από αυτό που συμβαίνει εσωτερικά,
να παρατηρείς χωρίς τον παρατηρητή.»
«Γράμματα στο Σχολείο»
κεφ.1 σελ. 28-29.
.
.
.
.
Φαντάζομαι εδώ προσεγγίζουμε τον τρόπο, που προσεγγίζει τη γνώση η ανθρώπινη θεσμικά οργανωμένη κοινωνία. Ο τρόπος εκπαίδευσης, ο στόχος της. Θέμα, που δε λύνεται με τσιτάτα ή μικρές προσεγγίσεις. Έχει άπειρες παραμέτρους και υποσημειώσεις.
Θα συμφωνήσω ότι η μάθηση είναι παρατήρηση και η γνώση έχει εμπειρική δομή. Με τα δύο αυτά μαθαίνουμε. Κατά βάση αυτά πλουτίζουν την πληροφορία μέσα μας. Τα υπόλοιπα έρχονται ως αποστήθιση. Ήδη δηλαδή δοσμένων πληροφοριών, τις οποίες αποδεχόμαστε ως a priori σωστές. Αυτό βέβαια έχει σοβαρό βαθμό ανασφάλειας.
Την καλησπέρα μου, Στεφανία μου. Να είσαι καλά.
Τι όμορφο είναι να παρατηρούμε.
Ίσως αυτό το χαρακτηριστικό του σύγχρονου κόσμου, που βρίσκεται σε μια διαρκή κίνηση, να μας αποτρέπει από το να δώσουμε έμφαση στη στιγμή και να παρατηρήσουμε.
Και αφού δεν ζούμε με επίγνωση, δεν κατανοούμε και άρα δεν μαθαίνουμε.
Όπως και να ‘χει, το παρόν πάντα θα μας περιμένει, να το παρατηρήσουμε και να το γευτούμε.
Σε φιλώ γλυκά μαγισσούλα μου!
Καλό απόγευμα 🙂
Ναι Μαρινάκι μου, τα πράγματα είναι πιο απλά απ΄ότι νομίζουμε και αυτό φτάνει να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί η επίγνωση, τότε αν η παρατήρηση είναι από στιγμή σε στιγμή, είναι φρέσκια και δεν είναι αναμάσημα μνήμης! 🙂
Σωστά γράφεις:
«Και αφού δεν ζούμε με επίγνωση, δεν κατανοούμε και άρα δεν μαθαίνουμε.
Όπως και να ‘χει, το παρόν πάντα θα μας περιμένει, να το παρατηρήσουμε και να το γευτούμε.» 🙂
Γλυκά και φωτεινά τα ΑΦιλιά καρδιάς και αγάπης! ❤
Ναι Γιάννη μου, ο τρόπος μάθησης από σχολεία και από ανώτερα ιδρύματα δεν μας έμαθε, πώς η παρατήρηση μόνο όταν είναι στο παρόν, μας δίνει κάτι φρέσκο και όχι ότι παραδοσιακά γνωρίζαμε… λεπτές γραμμές που θέλουν εμβάθυνση! 🙂
Είμαστε αυτός ο παρατηρητής με τη γνώση που αποκτήσαμε μέσα από εμπειρίες, γι αυτό και η παρατήρηση δεν έχει τίποτα το νέο! 😉
«Ο παρατηρητής είναι η ουσία της γνώσης και κανείς επιβάλλει σε αυτό που παρατηρεί αυτό που κανείς έχει αποκτήσει μέσα από την εμπειρία και από διάφορες μορφές αισθητήριας αντίδρασης. Ο παρατηρητής πάντα χειραγωγεί αυτό που παρατηρεί και αυτό που παρατηρεί πάντα ανάγεται σε γνώση…
Ευχαριστώ που πάντα μπαίνεις στον κόπο να σχολιάσεις με σοβαρότητα θέματα που δεν μας είναι και τόσο οικεία! 🙂
Πολλά ΑΦιλιά αγάπης στέλνω με ευχές για ένα γαλήνιο βραδάκι! ❤
Πολύ σωστά τα λέει ο δάσκαλος Στεφανία μου. Μαθαίνεις όταν είσαι παρατηρητικός και προσπαθείς να αφομοιώσεις στον σκληρό δίσκο του εγκεφάλου σου ότι είδες ή άκουσες την συγκεκριμένη εκείνη στιγμή που συμβαίνει κάτι, αφού το επόμενο δευτερόλεπτο είναι κι όλας παρελθόν αν το σκεφτείς. Εννοείτε ότι όσο μεγαλώνεις, αποκτάς εμπειρίες που σε βοηθούν να κατανοήσεις τον εαυτό σου και τους γύρω σου αρκεί να έχεις ανοιχτό μυαλό, υπομονή και αγάπη στην καρδιά σου για μάθηση.
Εξάλλου ένα αρχαίο ρητό λέει…»γηράσκω αεί διδασκόμενος »
Φιλενάδα σου στέλνω καληνύχτα, μια μεγάλη αγκαλιά και φιλί. 🤗😘🧡
Πολύ σκληρός Ρούλα μου, ο δίσκος του εγκεφάλου και θέλει πολύ αγάπη και φροντίδα για να μαλακώσει και να μας είναι χρήσιμος-δημιουργικός! 🙂
Χαίρομαι γιατί εξακολουθείς και αποδεικνύεις με τα σχόλια σου, ότι πολύ καλά κατανόησες πώς λειτουργεί η μάθηση! 🙂
«Μαθαίνεις όταν είσαι παρατηρητικός και προσπαθείς να αφομοιώσεις στον σκληρό δίσκο του εγκεφάλου σου ότι είδες ή άκουσες την συγκεκριμένη εκείνη στιγμή που συμβαίνει κάτι, αφού το επόμενο δευτερόλεπτο είναι κι όλας παρελθόν αν το σκεφτείς… » 🙂
Ναι Ρούλα μου, όσο μεγαλώνουμε γινόμαστε πιο σοφοί, κατανοούμε και εφαρμόζουμε συνειδητά όσα η ζωή φέρνει μπροστά μας! 🙂
Πολλά φωτεινά, χαρούμενα και γλυκά ΑΦιλιά στέλνω για μια υπέροχη Κυριακή! ❤
Καλημέρα Στεφανία μου! Πώς είσαι?
Μαθητευόμενη, ίσως μου απαντούσες 😉
Πολύ ωραίο κι ενδιαφέρον θέμα έχουμε εδώ..
Είναι σπουδαίο σημείο όταν κάποιος δεν μαθαίνει αλλά ΚΑΤΑΝΟΕΙ τη διαφορά μεταξύ γνώσης και πραγματικής μάθησης.
Το μυαλό μας συσσωρεύει ατέλειωτες πληροφορίες, εμπειρίες και κατά αυτόν τον τρόπο η γνώση ναι! είναι πάντα το παρελθόν.
Η πραγματική μάθηση είναι όντως παρατήρηση από στιγμή σε στιγμή.
Αν μπορούμε να παρατηρούμε τα πράγματα γύρω μας διαρκώς, με οξυδέρκεια και χωρίς διάθεση κρίσης, απλή παρατήρηση ,
τότε η σκέψη μας θα γίνει εντυπωσιακά ακριβής.
Τότε δε σταματάς να μαθαίνεις.
Επομένως η μάθηση είναι καθαρή παρατήρηση
– όχι μόνο από εξωτερικά πράγματα αλλά επίσης
από αυτό που συμβαίνει εσωτερικά,
να παρατηρείς χωρίς τον παρατηρητή!!
( βλέπεις ο παρατηρητής έχει συσσωρευμένη παρελθοντική γνώση, όπως λέγαμε πριν) 😉
Να έχεις μια όμορφη μέρα , με τα όσα φρέσκα έχει να σου μάθει! 🙂
Φιλιά πολλά – πολλά ! ❤ 🙂
Καλημέρα στην συμμαθήτρια μου! 🙂
Πόσο μου αρέσει να μαθαίνω καινούργια πράγματα, όπως εχθές που «έπεσα» σ’ ένα video που για μια ώρα εξηγούσε πως δεν ξέρουμε να αναπνέουμε και πως το διοξείδιο του άνθρακα είναι αυτό που ευεργετεί το σώμα, πως οι αναπνοές πρέπει να είναι διαφραγματικές, σιγανές και απαλές όπως η αναπνοή του μωρού! 🙂
Να μαθαίνουμε ναι, πάντα στο παρόν, με χαρά, ευγνωμοσύνη και καλοσύνη προς την άγνοια μας! 😉
Χαίρομαι όταν οι φίλοι μου κατανοούν και γράφουν:
«Η πραγματική μάθηση είναι όντως παρατήρηση από στιγμή σε στιγμή.
Αν μπορούμε να παρατηρούμε τα πράγματα γύρω μας διαρκώς, με οξυδέρκεια και χωρίς διάθεση κρίσης, απλή παρατήρηση , τότε η σκέψη μας θα γίνει εντυπωσιακά ακριβής. Τότε δε σταματάς να μαθαίνεις.» 🙂
Μια χαρούμενη Κυριακή θα ευχηθώ και μια εξ ίσου γεμάτη βδομάδα με πολλά πολλά ΑΦιλιά αγάπης! ❤
❤
Δεν θα βόλευε καθόλου το σύστημα και όσους το εξουσιάζουν, μια τέτοια προσέγγιση μάθησης και πνευματικής εξέλιξης. Τα σκεφτόμενα όντα συνήθως δεν είναι καλοί καταναλωτές προϊόντων, αφού αναζητούν άλλες πηγές ψυχικής και συναισθηματικής πληρότητας. Μου έκανε εντύπωση ωστόσο αυτή η φράση:
«Ο παρατηρητής πάντα χειραγωγεί
αυτό που παρατηρεί
και αυτό που παρατηρεί πάντα ανάγεται σε γνώση»
Eίναι ο απόλυτος μηχανισμός ωρίμανσης της προσωπικότητας, αν το σκεφτείς… Με το πέρασμα της ηλικίας και τη συλλογή εμπειριών και γνώσης, καθορίζεις εσύ τη «μοίρα» σου και δεν την αφήνεις έρμαιο της τύχης.
Να έχεις μια υπέροχη νέα εβδομάδα, Στεφανία μου!
Μια ομιλία Μαρία Κ. μου, παντελώς ακατανόητη για όσους είναι μες το σύστημα και το αποτέλεσμα το βλέπουμε στο εκπαιδευτικό μας σύστημα! 🙂
Η πνευματικότητα λείπει από τον κόσμο στην εποχή μας, γι αυτό και με τόση επιμέλεια οργανώνεται η vitual reality, η τεχνητή νοημοσύνη! 😉
Εικόνες, TV και όλο και λιγότερα αναγνώσματα… ευτυχώς που υπάρχουν ακόμα μερικές ψυχές που δεν το βάζουν κάτω και γράφουν!!! 🙂
Πολλά τα τρυφερά ΑΦιλιά μου με ευχές υπομονής χαράς και αγάπης! ❤
«Γηράσκω αεί διδασκόμενος» Αυτό που ξέρουμε ότι ξέρουμε, μπορεί και να μην φτάνει. Στέκομαι στην καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης, αλλά και σ’ αυτό που υπερβαίνει και ξεπερνά τα όρια μιας απλής παρατήρησης. Θα έλεγα μάλιστα σε ένα νου καθαρό το ταξίδι της αυτογνωσίας είναι ο καλύτερος δρόμος για μια συγκροτημένη ζωή. Μμμ… εποικοδομητικός προβληματισμός αν σκεφθεί κανείς και το «στερνή μου γνώση να σ’ είχα πρώτα»
Να έχεις μια όμορφη μέρα Στεφανία μου και μια ακόμη ομορφότερη εβδομάδα!
Καλησπέρα Αννίκα μου! 🙂
Ποτέ δεν είναι αργά για να εμπλουτίσουμε τον εσωτερικό μας κόσμο και είναι κάτι που μέχρι το τέλος, μας συνοδεύει! 🙂
Σ’ αυτό συμβάλλει η παρατήρηση από στιγμή σε στιγμή γιατί ο μοναδικός δρόμος στην αυτογνωσία! 🙂
Ο κάθε προβληματισμός είναι εποικοδομητικός φτάνει να είμαστε παρόντες για να λειτουργήσει η επίγνωση! 🙂
Σωστά στέκεσαι στη συναισθηματική νοημοσύνη:
«Στέκομαι στην καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης, αλλά και σ’ αυτό που υπερβαίνει και ξεπερνά τα όρια μιας απλής παρατήρησης. Θα έλεγα μάλιστα σε ένα νου καθαρό το ταξίδι της αυτογνωσίας είναι ο καλύτερος δρόμος για μια συγκροτημένη ζωή.» 🙂
Καλή συνέχεια στη βδομάδα μας, πάντα με πολλά ΑΦιλιά αγάπης! ❤